UPDATE Extra beelden van de nieuwe Mazda CX-60 toegevoegd aan de fotogalerij
Niet CX-6, maar Mazda CX-60. De naamkundige logica in Mazda’s SUV-aanbod is al zoek sinds de Japanners enkele jaren terug de CX-30 inwijdden, en die niet gewoon CX-4 doopten. We overlopen voor de duidelijkheid even het huidige aanbod, van klein naar groot: CX-3 (die binnenkort verdwijnt), CX-30, CX-5 en CX-60. Die mengeling van enkelvoudige en meervoudige cijferaanduidingen laat zich verklaren door het bestaan van parallelle modellen op andere continenten. In de VS is er bijvoorbeeld ook een CX-50, en in China een CX-4.
Zolang ze in Hiroshima zelf hun jongen maar uit elkaar kunnen houden, is het voor ons goed. In ieder geval is de 4,74 meter lange Mazda CX-60 een vijfzitter. In 2024 volgt er ook nog eens zevenzitsvariant, die CX-80 gaat heten.
Nieuwe architectuur
De Mazda CX-60 neemt een nieuw platform in gebruik, met vooraan dubbele driehoeken en achteraan een vijfarmige as, met de motor in de lengterichting. Voor de binnenruimte is dat niet de efficiëntste oplossing, maar het brengt wel enkele andere geneugten mee. Een kleinere draaicirkel bijvoorbeeld, een stillere werking, doordat motorlawaai zijdelings weg galmt, of meer veercomfort, door de langere wielbasis en de adequatere werking van de voorste schokdempers; vraag maar na bij Mercedes of BMW.
Door die opstelling, met de versnellingsbak onder de middenconsole, ligt het accent van de aandrijving op de achteras, al takt er ook een cardanas af naar de voorwielen. Dat maakt dus een vierwielaandrijver van de Mazda CX-60, steevast in combinatie met een achttrapsautomaat. Die laatste is van eigen makelij en heeft geen koppelomvormer, maar twee meerplatenkoppelingen.
Plug-inhybride
In eerste instantie komt de Mazda CX-60 er enkel als oplaadbare hybride, met een 2,5 liter grote viercilinder van 192 pk en een elektromotor van 100 kilowatt. Het systeemvermogen van 327 pk, met een koppel van 500 Nm, maakt dit de krachtigste straatauto ooit van Mazda, met een 0-100 km/u-spurt van 5,8 seconden. De accu van 17,8 kWh garandeert een rijbereik van – in theorie – 60 kilometer. De CO2-normuitstoot bedraagt 33 g/km.
Wat er helemaal een Japanse BMW van maakt, zijn de gloednieuwe zes-in-lijnmotoren die vanaf 2023 het aanbod van de Mazda CX-60 vervoegen. Het gaat om een 3.3-turbodiesel en een atmosferische drieliter op benzine. Die laatste dus zonder turbo, en daarmee gaan de Japanners lijnrecht tegen de stroom in.
De reden om extra longinhoud te verkiezen boven drukvoeding is de meer verfijnde werking van een zescilinder in lijn en de lagere NOx-uitstoot, doordat de temperatuur in de cilinderkamers minder hoog oploopt. Voor beide blokken verwachten ze te voldoen aan de toekomstige Euro 7-normen, ook al zijn die nog niet exact uitgeschreven. De benzinemotor is deels een zelfontbrander, net als de viercilinder van de 3 en de CX-30 (bekend onder de naam Skyactiv-X). Een elektromotor op 48 volt biedt een klein handje hulp bij beide zescilinders.
Kakenui
Zoals we van Mazda gewend zijn, is de interieurinrichting ingetogen en getooid met details die naar de Japanse cultuur verwijzen. Zoals de specifieke stiksels op het dashboard, in het thuisland bekend als de Kakenui-techniek. Dat deze autobouwer niet blindelings meegaat in de waan van de dag, merk je ook aan de instrumenten. Geen reuzegrote tablet, maar wel een netjes in het blikveld gepositioneerd scherm (12,3 duim) dat je bedient via een centrale knop. Een groot head-updisplay is ook beschikbaar op de Mazda CX-60
Een interessante nieuwe functie is het automatisch positioneren van de stoel, het stuur en de spiegels, gebaseerd op de positie van je ogen. Door gezichtsherkenning kan de auto die voor elke rit automatisch aanpassen aan tot zes verschillende gebruikers, en hij kan ook een ideale pasmaat adviseren. Ook geinig: de beelden van de parkeercamera worden zo weergegeven dat het lijkt alsof je doorheen het koetswerk van de Mazda CX-60 kijkt.
Leveringen en prijs?
De eerste exemplaren van de Mazda CX-60 bereiken na de zomer onze oevers, in eerste instantie dus enkel PHEV’s. Het Belgische prijskaartje bedraagt 48.890 euro, BTW inbegrepen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!