De McLaren 570S is er dus niet langer enkel als coupé, maar ook als open Spider, zoals cabrioversies bij McLaren heten. Hij behoudt uiteraard de koolstofvezel structuur van de coupé, net zoals de centraal achterin ingeplante motor en, al even essentieel, de prestaties.
Wegklapdak
Het nieuws zit hem uiteraard in het dak van deze auto, dat hier bestaat uit twee harde, wegklapbare delen zoals in de 650S en 675LT Spider. De twee kunststof panelen zijn nog steeds perfect in het geheel geïntegreerd. Het MonoCell II-chassis in koolstofvezel is voor deze Spiderversie overgenomen en moest niet extra worden versterkt. Dat is een mooi bewijs van de uitstekende stijfheid van deze basis. Mike Flewitt, de baas van McLaren Automotive, gaf aan: “de McLaren 570S Spider voegt een nieuwe dimensie toe aan de Sports Series,” en zei verder dat hij “een compromisloze cabrio” is.
Elektrisch
Het dak werkt elektrisch en wordt bediend via een knop naast de bestuurdersstoel. Het proces neemt slechts 15 seconden in beslag en kan tot 40 km/h worden bediend voor meer comfort. Om de passagiers te beschermen is een doorzichtige windgeleider geïntegreerd die naar keuze naar beneden kan zakken of omhoog kan blijven staan om zijn functie te vervullen. En omdat het om een onafhankelijk raam gaat zoals in de BMW 6-Reeks Cabriolet, kan je ook rijden met het dak dicht en deze achterruit openen voor frisse lucht… of om de klanken van de optionele actieve uitlaat beter te horen.
Levensduur
McLaren geeft aan dat het wegklapdak is ontwikkeld om overweg te kunnen met de zwaarste weersomstandigheden en dat het beter bestand is tegen slecht weer of verkleuring dan een stoffen kap, wat de levensduur ten goede komt. In totaal zou het dak slechts 46 kilo toevoegen en dat is het enige gewichtsverschil met de coupé.
Zelfde V8
De 3.8 liter grote biturbo-V8 is dezelfde als in de coupé. Hij ontwikkelt dus 570 pk en 600 Nm en geeft die kracht door aan de achterwielen via een gerobotiseerde zevenbak. Daarmee spurt hij van 0 naar 100 km/h in 3,2 seconden en naar 200 km/h in 9,6 seconden. De topsnelheid ligt op 328 km/h met het dak dicht – identiek dus aan de coupé. Met het dak open heeft hij zijn stroomlijn tegen en moet hij het gevecht met de wind bij 315 km/h staken. Minder belangrijk voor de doorsnee McLaren-klant: het normverbruik ligt op 10,7 l/100 km, de CO2-uitstoot op 249 g/km. De 570S Spider rijdt zijn eerste officiële meters tijdens het Goodwood Festival of Speed en de eerste exemplaren worden in augustus aan klanten geleverd. De basisprijs is vastgelegd op 212.425 euro, of 20.000 euro meer dan de coupé.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!