Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / McLaren 620R: GT4-racer voor de openbare weg

Verwachte lancering : 01-02-2020

Geschreven door Klaas Janssens op 09-12-2019

De 570S en de 600 LT van de McLaren Sports Series krijgen het gezelschap van deze 620R, een voor de openbare weg gehomologeerde GT4-racewagen.

De McLaren 620R is eigenlijk een 570S GT4 die aangepast werd aan de openbare weg. Volgens de Britse sportwagenconstructeur oogt, rijdt en presteert de R zoals een echte racewagen. De uit koolstofvezel opgetrokken MonoCell II-structuur vormt de basis en zorgt ervoor dat het leeggewicht niet meer dan 1.282 kilogram bedraagt. Van de GT4-racewagen leent hij de verstelbare vleugels, de instelbare hardware van de ophanging en de agressieve herkalibratie van de aandrijflijn.

Centraal achterin ligt het gekende M838TE-motorblok, een 3,8 liter-V8 die McLaren bevrijdde van de GT4-restricties waaraan de racewagen onderhevig is. Het resultaat: een vermogen van 620 pk voor een maximaal koppel van 620 Nm. De 620R sprint in 2,9 seconden van 0 naar 100 en in 8,1 seconden van 0 naar 200 km/u. Ondanks het naar downforce hengelende spoilerwerk bedraagt de topsnelheid 322 km/u. Bij 250 km/u genereert het aerodynamisch geoptimaliseerde koetswerk een neerwaartse druk van 185 kilogram. De drievoudig verstelbare achtervleugel is identiek aan die van de 570S GT4 en staat 32 centimeter hoger om de airflow te optimaliseren.

Focus op het circuit

Schakelen doet de McLaren 620R via de zogeheten Seamless Shift-versnellingsbak, een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling die geholpen wordt door de Inertia Push-technologie waarbij door een vliegwiel verzamelde energie gebruikt wordt op het opschakelen te optimaliseren. Net zoals de GT4-racewagen maakt de R gebruik van verstelbare, 6 kilogram lichtere dempers, van opgewaardeerde remmen (390 mm voor- en 380 mm achteraan, met gesmede remklauwen die het pedaalgevoel verbeteren en minder snel faden bij hardcore circuitlabeur) en van semi-slickbanden van Pirelli (P Zero Trofeo R, vooraan maatje 19 en achteraan 20 inch). Voor optimale circuitprestaties geeft McLaren je ook echte slicks mee, met een contactoppervlak dat 8% groter is dan dat van het straatrubber.

Woking beperkt de productie van de handgebouwde 620R tot 350 genummerde exemplaren. Prijskaartje? Vanaf 250.000 Britse pond inclusief taksen, dus bijna 300.000 euro. Dat is inclusief een Pure McLaren Track Day om de wagen en zijn limieten te leren kennen in het gezelschap van een professionele piloot.

 

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten