McLaren viert de twintigste verjaardag van zijn exploot op de bekende etmaalrace met een tot 50 stuks beperkte reeks van de 650S Coupé, die Le Mans werd gedoopt. In 1995 reden vijf McLaren F1 GTR's de uithoudingswedstrijd uit met als resultaat een eerste, derde, vierde, vijfde en dertiende plaats. Deze competitieversie van de F1, die werd ontwikkeld op vraag van de raceteams, had een vermogen van 607 pk om te voldoen aan het reglement. Om deze overwinning te vieren werden vervolgens vijf F1 LM's besteld.
Anno 2015 zullen vijftig klanten van het merk kunnen pronken met een 650S Le Mans. Deze beperkte editie werd ontwikkeld door MSO, de afdeling Special Operations van McLaren. De ontwerpers hebben er natuurlijk verwijzingen naar de F1 GTR in verwerkt. De meest opvallende is de snorkel op het dak, die dienstdoet als luchtinlaat. Verder verwijst de zwarte livrei met enkele oranje accenten naar de auto die in 1995 nummer 59 droeg.
De 650S Le Mans is standaard uitgerust met koolstofceramische remschijven, die schuilgaan achter lichtmetalen velgen van 19 en 20 duim (respectievelijk voor- en achteraan) met een design dat doet denken aan die van de F1 GTR. Deze wielen zijn geschoeid met Pirelli PZero Corsa-rubbers die speciaal zijn ontwikkeld voor de McLaren. De biturbo-V8 van 3,8 liter bleef onaangeroerd en levert nog altijd 650 pk. De 650S Le Mans trekt in drie seconden op van 0 naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 207 mijl per uur ofte 333 km/h.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!