De McLaren Elva is de nieuwste aanwinst van de Ultimate Series. Het is een roadster zonder dak of windscherm, die verwijst naar de McLaren-Elva van de jaren '60. Om deze herinterpretatie mogelijk te maken, moest McLaren de rechten op de naam Elva terugvorderen. Conceptueel blijft de nieuwe Elva trouw aan de oude, ruw en radicaal van opzet.
Light is right
De originele Elva zette slechts 551 kilogram op de weegschaal en ook deze roadster houdt het zo licht als mogelijk. Ondanks het gulle gebruik van koolstofvezel weegt de moderne versie wat meer dan de oude, maar het blijft de McLaren met het laagste gewicht. Neen, geen Oldsmobile-V8 in de achtersteven, zoals in 1966. Maar de overbekende V8-biturbo die we kennen uit de Senna, goed voor een vermogen van 815 pk en 800 Nm. 0 tot 100 km/u in minder dan 3 seconden, 0 tot 200 km/u in 6,7 seconden rond: dat is sneller dan de Senna. Het uitlaatsysteem uit Iconel zorgt voor de passende soundtrack.
Met of zonder headset
Je hebt geen helm nodig om te reizen met de Elva, met dank aan het McLaren Active Air Management System (AAMS). Dit systeem met deflectoren stuurt de luchtstroom rond de inzittenden om hen te beschermen. De helm wordt echter aanbevolen voor sportieve ritten en voor het circuit, door het AAMS te deactiveren. De roadster heeft keramische remmen, hydraulische actieve vering, elektrohydraulische besturing en actieve aerodynamica.
Limited edition
De open cockpit krijgt een aanraakscherm van 8 inch en bundelt allerlei infotainment- en telemetrietoepassingen. Hoewel de stoelen zijn opgetrokken uit koolstofvezel, belooft McLaren optimaal zitcomfort en veiligheid. De oplage van de Elva bedraagt 399 exemplaren, met een prijskaartje van 1.723.487 euro per stuk. Optioneel kan je kiezen voor een kleine, vast gemonteerde voorruit.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!