Ayrton Senna won zijn drie F1-wereldkampioenschappen dankzij McLaren (met Honda). Daarom prijkt zijn naam op de nieuwe hypersportwagen van het merk, de auto die we tot op heden altijd kenden als P15. De McLaren Senna is ontwikkeld voor het circuit, maar gehomologeerd voor de openbare weg. Hij wordt aangedreven door een 800 pk en 800 Nm sterke 4.0-V8 biturbo die centraal achterin is ingebouwd. Hij weegt slechts 1.198 kilo, dus per ton heeft hij 668 pk. Die gunstige verhouding gewicht-vermogen is het resultaat van veelvuldig gebruik van koolstofvezel voor het monocoque-chassis en de koetswerkpanelen. De overbrenging gebeurt via een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. Daarmee zou hij “neck-snapping”* acceleraties garanderen.
Gemaakt voor de chronometer
De tweezitter heeft een elektrohydraulische stuurbekrachtiging die is gemaakt om zoveel mogelijk feedback te geven op circuit. De ophanging met dubbele driehoeken is geoptimaliseerd voor een sportief rijgedrag, maar dankzij adaptieve schokdempers kan je wel kiezen tussen de standen Comfort, Sport en Track. De ingenieurs uit Woking hebben de stroomlijn en de motorkoeling tot in de details geoptimaliseerd. Maar er is ook veel aandacht besteed aan de symfonie die uit de uitlaat zingt. McLaren noemt het koolstofkeramische remsysteem “het meest gesofisticeerde” ooit op een van zijn straatlegale modellen. Om alle geweld te kunnen kanaliseren staat de Senna op Pirelli’s P Zero Trofeo R.
Doorzichtige deuren
Om in de hypersportwagen in te stappen, moet je de vleugeldeuren optillen. Als optie kan je in elk van de deuren een van de koolstofvezel panelen vervangen door een transparant element. De cockpit is zo functioneel mogelijk ingedeeld, ja zelfs minimalistisch. Verschillende knoppen zijn op het plafond aangebracht, zoals die voor het openen van de deuren en de startknop. In dit decor vol carbon kan de klant kiezen tussen een stoelbekleding in leer of alcantara. De onthulling is gepland voor het autosalon van Genève, in maart 2018. De tot 500 exemplaren beperkte productie start in het derde trimester van dat jaar. De Britse prijs bedraagt 750.000 pond of zo’n 860.000 euro.
*letterlijk: “halsbrekend”
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!