Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / McLaren Solus GT wil Aston Martin Valkyrie verslaan

Geschreven door Frédéric Kevers op 22-08-2022

McLaren heeft zijn 'Ultimate Vision GT' uit de game Gran Turismo gehaald en in het echt gebouwd. Deze Solus GT is bedoeld voor gebruik op het circuit. Het is een F1 met een koetswerk en een V10 zonder elektrische hulp.

De jongens uit Woking vonden dat het tijd was om de Aston Martin Valkyrie AMR, nog zo'n Britse raket voor circuitgebruik, van repliek, te dienen. Terwijl de Aston Martin het resultaat is van een samenwerking met het F1-team Red Bull Racing, werd de McLaren Solus GT volledig intern ontwikkeld. Hij is rechtstreeks afgeleid van het virtuele model dat voor het beroemde spel Gran Turismo werd ontworpen. En McLaren heeft zich eens goed laten gaan. Deze eenzitter krijgt een atmosferische V10 en ontwikkelt genoeg downforce om tegen het plafond te rijden!

2023 McLaren Solus GT

V10 aan 10.000 toeren

Onder de motorkap van de Solus GT vinden we niet de traditionele twin-turbo-V8 van het huis of zelfs de V6-turbohybride uit hun jongste worp, de Artura. Nee, in deze eenzitter ligt een atmosferische 5.2 V10. De fabrikant kondigt 829 pk aan bij 10.000 t/min, waarbij onder meer uit technologie voor de racerij wordt geput: zoals barrel throttles (een cilindervormige gasklep) voor elke cilinder bekend voor hun messcherpe respons op het gaspedaal.

De motor heeft geen ketting of riem voor de kleppentiming of de aandrijving van perifere onderdelen, alles verloopt via tandwielen. De V10 wordt gecombineerd met een sequentiële versnellingsbak met zeven versnellingen en een meervoudige koppeling uit koolstofvezel.

Racemechaniek voor een race-auto, dus. De Solus GT is een eenzitter met een halobescherming voor de bestuurder - vergelijkbaar met F1 - en een verschuifbare glazen luchtbel zoals bij een gevechtsvliegtuig. Het chassis en het koetswerk zijn volledig van koolstofvezel gemaakt.

De bestuurder zit in een op maat gemaakte kuipstoel die op het laagste punt staat. Samen met de auto krijgt hij een pak, een helm en een HANS-neksteun. Daarnaast mag hij ook nog een rijopleiding met de auto volgen, zoals McLaren dat eerder al aanbood op circuitauto's zoals de P1 GTR. Over de prestaties houdt McLaren zich nog even stil, maar het merk spreekt van een 0-60 mph-tijd (96 km/u) van 2,5 seconden en een topsnelheid van meer dan 320 mph (515 km/u).

2023 McLaren Solus GT

Tegen het plafond

De McLaren Solus GT is alleen bedoeld voor gebruik op het circuit en zou de Senna overtreffen, met een aerodynamisch grondeffect dat groter is dan de massa van de auto. In theorie stelt dit de racebolide in staat "tegen het plafond te rijden". De verschillende vinnen in combinatie met de reusachtige diffusor maken het mogelijk om 1.200 kilo downforce te genereren, terwijl de auto wordt aangekondigd met een massa van maar 1.000 kilo.

Qua styling blijft de Solus GT trouw aan de concept uit Gran Turismo, met een brede, platte neus die wordt bekroond door een spoiler en een enorme splitter, terwijl de wielen worden bedekt door kasten een Le Mans-prototype waardig. De geschulpte zijkanten leiden de lucht naar de diffusor en de achtervleugels steken visueel af tegen de rest van het koetswerk voor maximale efficiëntie.

De motorkap is voorzien van een haaienvin als verlengstuk van de op het dak gemonteerde luchtinlaat, terwijl de monumentale spoiler met dubbel profiel achtercontouren draagt ontworpen voor een maximale downforce. De ophanging doet ook zijn duit in het zakje: vooraan zijn het dubbele driehoeken (pushrods), achteraan torsiestangen (pullrods). Zoals in de F1 dus. Elk wiel is voorzien van viervoudige dempers, terwijl de voorkant een extra demper heeft om de verticale beweging van de carrosserie bij hoge snelheden te beperken. Opnieuw: het gaat om de aerodynamische efficiëntie.

In tegenstelling tot de productieauto's is de Solus GT een echte "raceauto" die gebruik maakt van "redelijke" 18-duimwielen met slickbanden, vergelijkbaar met de enduranceracerij, als optie. De remmen zijn carbonkeramische schijven, bekrachtigd door monoblocremklauwen met zes zuigers en remblokken uit koolstofvezel.

Er zullen slechts 25 exemplaren worden geproduceerd en elk exemplaar zal worden geleverd met een eigen flightcase, zodat eigenaars de auto naar het circuit kunnen laten brengen of naar een van de evenementen die McLaren zelf plant. Verder inbegrepen zijn: een volledige gereedschapskist, krikken, statieven, walkietalkies en een voorverwarmer voor de koelvloeistof. En ja, zoals dat gaat zijn alle exemplaren al de deur uit. De eerste leveringen zijn gepland voor 2023. 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten