De Mercedes A-Klasse Sedan werd al voorgesteld in China. Dit is de variant voor de Europese markt, die iets korter is en voorgesteld wordt op het salon van Parijs in oktober. Deze vierdeurs is 4.549 mm lang met een wielbasis van 2.729 mm. Hij is dus iets langer dan de vijfdeurs. Mercedes probeerde ook de binnenruimte te behouden en voorziet daarom 944 mm hoofdruimte achterin. De A-Klasse Sedan heeft (onder het kofferdeksel) een grotere bagageruimte dan de vijfdeurs (420 liter of 50 liter meer), waarbij de kofferopening 950 mm breed is. In het interieur verandert er uiteraard niets aan de inrichting voor de bestuurder, die hetzelfde is als bij de hatchback.
Aerodynamisch
Achteraan zien we een ontwerp met een relatief korte kofferklep en een lijn die start aan de voorzijde, die identiek is aan de A-Klasse met vijf deuren. Hij heeft duidelijk de vormen van een berline en niet van een coupé, zodat er nog wat ruimte blijft voor de toekomstige CLA. Ondanks de meer ‘brutale’ manier waarop de daklijn naar beneden duikt dan bij een coupé, haalt hij een Cx-waarde van 0,22. Voor Mercedes is dat een record en het merk spreekt zelfs over “de meest gestroomlijnde auto van de wereld”. In afwachting van de CLA?
Twee motoren
Bij de commercialisatie begin 2018 beperkt de A-Klasse Sedan zich tot twee motoren: de A200 met 163 pk als benzine en de A180d met 116 pk. Deze krachtbronnen worden gekoppeld aan de 7G-DCT met dubbele koppeling en zeven versnellingen. Mercedes zou later ook varianten met vierwielaandrijving toevoegen. Net als bij de vijfdeurs biedt het merk met de ster heel wat rijhulpsystemen, afgeleid van de semiautonome rijfuncties uit de S-Klasse.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!