Nadat hij eerst twee generaties door het leven ging als een kleine eenvolumer, is de A-Klasse in 2012 een compacte berline geworden. Ondertussen verschenen echter een nieuwe Audi A3 en een gefacelifte BMW 1-Reeks, dus moet ook de A-Klasse onder het mes. In september wordt hij tijdens het autosalon van Frankfurt met een discrete facelift voorgesteld, waarbij vooral het radiatorrooster en de bumpers werden aangepakt. Achteraan krijgen de lichtblokken een nieuwe vorm, die de auto onmiddellijk herkenbaar moeten maken in het donker.
Nieuwe instapmotor
Het motorenpalet krijgt er een nieuwe basisversie bij met de A 160. Die wordt aangedreven door een benzinemotor van 102 pk, in vergelijking met de 109 pk van de BMW 116i. Op dieselvlak veranderen alle CDI's van naam en heten ze nu gewoon 'd'. De A 180 d BlueEfficiency blijft 109 pk sterk, maar zijn verbruik daalt met 0,3 l/100 km tot 3,5 l/100 km, wat hem een CO2-uitstoot oplevert van 89 g/km. De 220 d gaat van 170 naar 177 pk. Verder verandert er technisch niets, behalve dan voor de AMG-versie.De AMG
De A 45 4Matic van Mercedes-AMG (de rode auto op de foto's) peutert voortaan namelijk 21 pk meer uit zijn 2.0-turboviercilinder en komt zo uit op 381 pk, terwijl het koppel piekt op 475 Nm. Via een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling wordt dat netjes over de vier wielen verdeeld. AMG heeft verder gesleuteld aan de versnellingsbakverhoudingen, de stroomlijn en de rijmodi van het Dynamic Select om de berline nog sportiever te maken. Zo sprint hij liefst 0,4 tellen sneller naar 100 km/h, in 4,2 seconden.Interieur
Het hele gamma geniet verder retouches aan het interieur. Als optie kan je voor een groter multimediascherm kiezen, met een diameter van 8 in plaats van 7 duim. Vanaf 2016 biedt Mercedes bovendien Apple CarPlay en MirrorLink aan voor een betere integratie van smartphones. Je kan ook kiezen voor een sfeerverlichting met instelbare kleur. Ten slotte wordt het systeem met meerdere rijmodi Dynamic Select standaard op de A 220 4Matic en de A 220 d. Dat systeem werkt in op de ophanging, het stuur, de overbrenging, de motor en de klimaatregeling. BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!