De Mercedes-AMG GLA 45 (S) wordt aangedreven door de turbogeblazen 2.0 4-cilinder die alle vier de wielen aandrijft via een 8-trapsautomaat met dubbele koppeling. In de GLA 45 is de motor goed voor 387 pk, 6 pk meer dan bij de vorige generatie, terwijl de GLA 45 S maar liefst 421 pk loslaat op de krukas dankzij de turbodruk van maar liefst 2,1 bar. En dat zorgt voor flitsende prestaties: de 0 tot 100 is al voorbij in 4,4 (GLA 45) of 4,3 seconden (GLA 45 S), terwijl de topsnelheid respectievelijk 250 dan wel 270 km/u bedraagt.
Alleskunner
Dankzij de iets hogere koets dan bij de A-Klasse of CLA kan je met deze Mercedes-AMG GLA 45 wat meer pret beleven op onverharde wegen. Tegelijk moet de ophanging preciezer zijn in de bochten en comfortabeler voor elke dag vergeleken met zijn voorganger. De adaptieve dempers laten zich in drie modi instellen (Comfort, Sport, Sport+) en ook het ESP en de aandrijflijn kunnen geconfigureerd worden met de AMG Dynamic Select-programma’s.
Niet subtiel
De lichtere Mercedes-AMG GLA 35 gaat nog vrij subtiel door het leven, maar deze AMG 45 toont dat het menens is. De grote luchthappers en voorsplitter vullen de AMG-grille met verticale spijlen aan, terwijl de dikke zijschorten de aansluiting maken met de agressieve billenpartij. Daar vind je een grote dakspoiler en vier vuistdikke uitlaten die voor de nodige dramatiek zorgen als je de GLA 45 in een sportmodus zet. Het is nog even wachten op de prijs, die ongetwijfeld zeer stevig zal zijn. Wel weten we dat de CO2-uitstoot op 209 tot 212 g/km ligt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!