De Mercedes-AMG GTR Coupé krijgt een hardcore Pro-variant, die technologie van de GT3- en GT4-racewagens gebruikt om nog snellere rondetijden te rijden. In tegenstelling tot de 700 pk sterke Porsche 911 GT2 RS Clubsport, blijft de Mercedes wel straatlegaal. De circuitfocus levert wel een verstevigd onderstel met verstelbare dempers en stabilisatorstangen op.
Het koetswerk van de AMG GTR Pro verwelkomt een heleboel aerodynamische upgrades die zowel de koeling als de downforce optimaliseren. De splitter onder de neus, de vleugel op en de diffusor onder de kont springen het meest in het oog. Let ook op de talloze lipjes en flapjes, op de sleuven in de wielkasten en op de gesmede vijfspakers. Die vullen zich standaard met koolstofkeramische remmen. De groene strepen zijn gelukkig optioneel.
Nürburgring
De Pro krijgt dezelfde interieuraanpassingen als de rest van het AMG GT-gamma, aanpassingen die gebaseerd zijn op die van de nieuwe GT 4-Door Coupé. Denk aan het voortaan volledig digitale dashboard en de nieuwe bedieningsorganen. De GTR Pro doet daar het nieuwe AMG-sportstuur, een setje nauw aansluitende sportstoelen en een rolkooi. De gele draaiknop waarmee je de tractiecontrole regelt, staat nog steeds centraal op de middenconsole.
Van het aandrijfgeheel blijft AMG af. De Pro behoudt de V8-biturbo van de AMG GTR, een 4 liter-blok dat een vermogen van 585 pk paart aan een maximumkoppel van 700 Nm. Met GT3-rijder Maro Engel aan het stuur, rondde de Mercedes de Nordschleife van de Nürburgring in 7.04,632. Even vergelijken met Porsche? De eveneens enkel op de achterwielen aangedreven, maar wel 700 pk sterke 911 GT2 RS MR doet de Ring in 6.40,3.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!