De Mercedes A-Klasse verwelkomt een nieuwe koetswerkvariant. De hatchback, de vierdeurs en de eenvolume krijgen immers het gezelschap van een vierdeurs-coupé. De tweede generatie van de CLA spiegelt zich aan de CLS en krijgt een duikende daklijn, frameloze ruiten en een van de kofferklep naar de achterbumper verhuisde nummerplaathouder.
Als een pijl
Het koetswerk oogt niet alleen bijzonder strak, het klieft ook als een pijl door de lucht. De aerodynamische koetswerkaanpassingen drukken de luchtweerstandscoëfficiënt naar een knappe 0,23 wisten te drukken. Mercedes zegent de CLA dan ook met een actief radiatorgrille dat sluit wanneer het kan, met vinnen die de rijwind zo efficiënt mogelijk rond de wielkasten dirigeren en met een zowat vlakke ondervloer die uitmondt in de achterdiffusor.
Binnenin heeft Mercedes het over een uniek interieur, al kunnen ze de overeenkomsten met het dashboard van de A-Klasse moeilijk verhullen. Het grootste verschil zit dan ook in de aankleding. Hoewel de CLA groter en breder geworden is, krimpt het koffervolume naar 460 liter. De laadklep is wel breder geworden, zodat het inladen makkelijker wordt. En ook binnenin hebben de passagiers meer bewegingsruimte.
Zoals BMW
Mercedes stelt de nieuwe CLA niet voor op het Autosalon van Detroit, wel op de Consumer Electronics Show in Las Vegas. Omdat de North American International Auto Show veel van zijn pluimen verloren heeft, natuurlijk. Maar vooral omdat de Duitsers hun elektronische expertise onder de aandacht willen bregen. En dan biedt de CES nu eenmaal een beter platform.
De Mercedes CLA krijgt een verder ontwikkelde MBUX-multimediamodule met spraaksturing, de zogeheten Energizing Coach bundelt allerlei comforttoepassingen die het rijden aangenamer moeten maken en de semi-autonome Intelligent Drive-technologie is die uit de S-Klasse. Helemaal nieuw is de Interior Assist, waarbij je bepaalde interieurfuncties kan bedienen via gebaren. Zoals de Gesture Control bij BMW, inderdaad. Al gaan de mogelijkheden wel een stuk verder.
Black box
Voorlopig maakt Mercedes enkel melding van de CLA 250, aangedreven door een drukgevoede 2 liter-benzinemotor die 225 pk en 350 Nm naar de voorwielen sluist via de gerobotiseerde 7G-DCT. Al volgen er ook andere motorisaties, desgewenst in combinatie met een manuele versnellingsbak of met de 4Matic-vierwielaandrijving. Om de rijdynamiek op te krikken, komt de CLA optioneel met Direct Steer-technologie en actieve dempers.
De Mercedes CLA zal te bewonderen zijn op het Autosalon van Brussel, maar schuilt wel in een zogeheten black box. De Belgische commercialisatie staat gepland voor mei 2019.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!