Mercedes stelde in Genève een dieselhybride E-Klasse voor. Deze E 300 BlueTEC Hybrid koppelt een 2,1 liter grote viercilinderdiesel met 204 pk (150 kW) aan een elektromotor van 15 kW (20 pk) die tussen de versnellingsbak en de verbrandingsmotor zit. Samen leveren beide krachtbronnen 224 pk (165 kW) en 580 Nm. De lithium-ion hoogspanningsbatterij zit onder de motorkap en neemt dus geen kofferruimte in beslag.
Ondanks het bescheiden vermogen van de elektromotor kan de E 300 Hybrid tot 35 km/h zuiver elektrisch rijden. Bij hogere snelheden wordt de diesel opgestart en dient de elektrische krachtbron enkel nog om een extra zetje te geven bij vollast. Uiteraard wordt de remenergie omgezet in elektriciteit. Wanneer de bestuurder gas lost bij snelheden onder 80 km/h, wordt de verbrandingsmotor onmiddellijk stilgelegd en de automaat ontkoppeld.
Het gemiddelde verbruik volgens de Europese normcyclus bedraagt 4,1 l/100 km, wat een CO2-uitstoot van 109 g/km oplevert. Dat is niet alleen te danken aan het hybride geheel, maar ook aan de elektrisch aangedreven aircocompressor en stuurbekrachtiging. Vanaf eind 2011 wil Mercedes de dieselhybride E-Klasse op de markt brengen als berline en break.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!