Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Hier is de nieuwe Mercedes E-Klasse Break

Geschreven door Klaas Janssens op 20-06-2023

De nieuwe Mercedes E-Klasse is er nu ook als Break. Die debuteert in de herfst van 2023 en pronkt met een maximaal laadvolume van 1.830 liter.

In tegenstelling tot de elektrische EQE krijgt de nieuwe Mercedes E-Klasse wel een breakversie. Die werd wat breder dan zijn voorganger, al profiteren de passagiers achterin vooral van de toegenomen wielbasis (+2,2 cm). Het koffervolume bedraagt minimaal 615 liter, met neergeklapte achterbank heb je maximaal 1.830 liter tot je beschikking.

Tenzij je een plug-inhybride Mercedes E Break zou bestellen, want diens batterijpakket reduceert het koffervolume tot minimum 460 en maximum 1.675 liter - maar je beschikt wel over een vlakke laadvloer.

2023 Mercedes E Break

Luchtvering op de achteras

Het koetswerk van de nieuwe Mercedes E-Klasse Break oogt niet alleen dynamischer dan dat van de vorige generatie, maar kan ook een gunstige luchtweerstandscoëfficiënt voorleggen: de cx-waarde bedraagt 0,26. Verder krijgt de Estate alle snufjes die Mercedes eerder op de berline introduceerde, van de Energizing Coach tot de Intelligent Parking Pilot.

De Agility Control-ophanging met luchtvering op de achteras komt standaard, zodat het koetswerk horizontaal blijft bij een volle belading. De Mercedes-E-Klasse Estate mag tot 2,1 ton trekken en komt met een automatisch openende of sluitende achterklep.

2023 Mercedes E Break

Meteen als PHEV, meer dan 100 km rijbereik

De Mercedes E-Klasse Break wordt in de herfst van 2023 aan het gamma toegevoegd en zal meteen beschikbaar zijn als plug-inhybride E 300e (optioneel met 4Matic), die over een systeemvermogen van 230 kW/313 pk beschikt. Even later volgt de 252 pk sterke Mercedes E 400e Break (standaard met 4Matic) en die is 280 kW/381 pk sterk.

De elektromotor van die PHEV-versies is in beide gevallen goed voor 129 extra paarden, het maxmimumkoppel bedraagt respectievelijk 550 en 650 Nm. Mercedes belooft een puur elektrisch rijbereik van iets meer dan 100 kilometer, vandaar ook een normverbruik van minder dan 1 l/100 km en een CO2-uitstoot van maximaal 20 g/km.

2023 Mercedes E Break

AMG en All-Terrain?

Verder behoudt de nieuwe Mercedes E-Klasse Estate de keuze tussen motoren op benzine of diesel. Zowel de E 200 als E 220d worden aangedreven door mildehybride 2 liter-motoren die ondersteund worden door een elektrisch motortje van 23 pk en een koppelboost van 205 Nm. De benzineversie is 204 pk sterk, de zelfontbrander ontwikkelt een vermogen van 197 pk en laat zich ook met de 4Matic-vierwielaandrijving bestellen.

Van AMG-motorisaties nog geen nieuws, het blijft ook afwachten of er opnieuw een avontuurlijke All-Terrain-variant van de. nieuwe Mercedes E Break volgt. Binnenkort volgt de nieuwe BMW 5 Touring, die ook als elektrische i5 leverbaar wordt. En die je ook zal kunnen bestellen als sportieve M60.

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten