Zoals de EQC zich baseert op de Mercedes GLC, bouwt de elektrische EQA op de fundamenten van de nieuwe GLA. Al hebben de ontwerpers wel geprobeerd om het koetswerkdesign van de compacte SUV een andere aanblik te geven. De verduisterde voorzijde komt met geïntegreerde lichtblokken met blauwe accenten, zowel voor- als achteraan worden de lichtblokken verbonden door een ledstrip. Ook de aerodynamica werd verbeterd. Aanpassingen aan de bumpers, de zowat vlakke ondervloer en de montage van speciale velgen drukken de luchtweerstandscoëfficiënt tot een knappe 0,28.
>>> Lees ook onze review van de korte test met het prototype van de Mercedes EQA 250.
Elektrische GLA
In tegenstelling tot pakweg Volkswagen, werkt Mercedes niet met een specifiek EV-platform. De EQA bouwt dan ook op de modulaire basis waarop ook de door klassieke verbrandingsmotoren aangedreven GLA staat. De afmetingen zijn dan ook hetzelfde gebleven. Uiteraard is het onderstel aangepast aan de extra massa van de accu’s, want het gewicht van de elektrische SUV klimt naar 2.040 kilogram. Adaptieve demping is optioneel beschikbaar.
Mercedes lanceert de elektrische EQA als 250, met een 190 pk en 375 Nm sterke elektromotor (asynchroon) die de voorwielen aandrijft via een enkelvoudige reductie. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 8,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 160 km/u. Er staan ook krachtigere varianten op het programma, met een extra elektromotor (synchroon) op de achteras en dus met vierwielaandrijving. Het gaat om een inschakelend 4Matic-systeem dat enkel de motor gebruikt waarom de rijomstandigheden vragen.
Overtuigende autonomie
De lithium-ionbatterijen van de Mercedes EQA bestaan uit 5 modules met 200 cellen, goed voor een bruikbare energiecapaciteit van 66 kWh. Je kan de accu’s opladen aan 100 kW (DC), zodat je aan een half uur genoeg hebt om de accu’s van 10 naar 80% van hun kunnen te brengen. Via een walbox (AC) duurt het een kleine 6 uur om het batterijpakket volledig op te laden. Mercedes belooft ook EQA-varianten met een autonomie van meer dan 500 kilometer.
De Mercedes EQA 250 heeft een gemiddeld normverbruik van 17,7 kWh per 100 kilometer, wat resulteert in een autonomie van 426 kilometer. Om het elektrische rijbereik te optimaliseren, komt de elektrische SUV met een heleboel hulpmiddelen, waaronder een warmtepomp die ervoor zorgt dat de hitte van de elektrische aandrijflijn gerecupereerd wordt om het interieur op te warmen. Het navigatiesysteem komt met Electric Intelligence, waarbij de snelste route gekozen wordt in functie van het rijbereik en de oplaadpunten. Er wordt ook rekening gehouden met je persoonlijke rijstijl en met de actuele verkeerssituatie. Desgewenst ontvant je rijtips van de elektronische Eco-coach.
EQ-menu
Ook binnenin probeert Mercedes de elektrische EQA visueel te onderscheiden van de GLA waarop hij zich baseert. Roosgoude designdetails zoals op de ventilatieopeningen, de autosleutel en de stoelen worden gecombineerd met het EQ-blauw waarmee Mercedes zijn elektrische modellen typeert. De Mbux-module oogt hetzelfde, maar verwelkomt nieuwe functies die gebundeld worden in het specifieke EQ-menu. Daar monitor je onder meer de status van je batterijen, de oplaadmogelijkheden en het elektrische verbruik. Het koffervolume van de EQA varieert tussen minimum 340 en maximum 1.320 liter. Dat is iets minder dan de GLA.
De elektrische SUV debuteert als Edition 1, aan de EQA 250 hangt Mercedes een prijskaartje van net geen 50.000 euro.De lancering is gepland voor de zomer van 2021.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!