De EV-technologie die Stuttgart introduceerde in de EQS, vindt nu ook haar weg naar de Mercedes EQE, zoals de elektrische E-Klasse genoemd wordt. De wagen debuteert op de IAA van München 2021, maar de leveringen starten pas midden 2022. De Mercedes EQE wordt een directe concurrent voor de Tesla Model S.
De Mercedes EQE bouwt op de EVA2-architectuur waarop ook de EQS staat, maar de wielbasis is wel 90 millimeter korter dan die van de elektrische S-Klasse. Toch biedt het interieur beduidend meer binnenruimte dan dat van een Mercedes E: zo is er 27 millimeter extra schouderbreedte en 80 millimeter extra interieurlengte. Ook de zithoogte neemt met 65 millimeter toe. Met een lengte van 4,95 meter, een breedte van 1,96 meter en een hoogte van 1,51 meter leunen de koetswerkafmetingen eerder aan bij die van een Mercedes CLS. Het koffervolume bedraagt 430 liter, wat minder is dan dat van de reguliere E-Klasse, maar meer dan die van de plug-inhybrideversies. Van een breakvariant is voorlopig geen sprake.
MBUX Hyperscreen
Het koetswerk van de Mercedes EQE krijgt de Black Panel-voorzijde die alle EV-modellen van het merk kenmerkt, achteraan worden de achterlichtblokken met elkaar verbonden door een ledstrip. Let ook op de scherp gesneden, in de achterklep geïntegreerde spoilerlip. Mercedes belooft een uitstekende luchtweerstandscoëfficiënt, met een Cx van 0,22. Net zoals de E-Klasse en de CLS combineert de Mercedes EQE een vaste achterruit met een klassiek kofferdeksel, ondanks de duikende daklijn is er geen sprake van een vijfdeurskoetswerk.
Het interieur van de Mercedes EQE wordt gedomineerd door het MBUX Hyperscreen dat debuteerde in de EQS. In de elektrische E-Klasse blijft de uit een stuk opgetrokken dashboardmodule met geïntegreerde schermen wel optioneel. Het MBUX-infotainmentsysteem komt met de jongste innovaties, met naast stembediening, adaptieve software en EV-navigatie ook een videosysteem waarop de passagier zijn favoriete series kan streamen tijdens het rijden. Het scherm wordt ogenblikkelijk op pauze gezet wanneer de bestuurder probeert mee te kijken. Al zien wij vooral Netflix-mogelijkheden tijdens de laadsessies onderweg.
Autonomie en laden
De Mercedes EQE debuteert als EQE 350, aangedreven door de op de achteras gemonteerde, synchrone eATS-elektromotor die een vermogen van 215 kW/291 pk met een maximaal koppel van 530 Nm. Er volgen snel andere motorisaties, waaronder modellen met een extra elektromotor op de vooras die dus over vierwielaandrijving zullen beschikken. De Mercedes EQE vertrouwt op lithium-ionbatterijen die onderverdeeld zijn in 10 modules en die over een bruikbare capaciteit van 90 kWh beschikken, wat zich vertaalt in een WLTP-rijbereik tussen de 545 en de 660 kilometer. Het gemiddelde energieverbruik schommelt tussen de 15,7 en de 19,9 kWh per 100 kilometer.
Standaard beschikt de Mercedes EQE over een interne lader van 11 kW, optioneel komt de elektrische E-Klasse met een exemplaar van 22 kW. In het eerste geval reken je op dik 8 uur om het accupakket weer op te laden, met de performantere on-boardlader wordt die laadtijd met bijna de helft gereduceerd (AC, driefasig). Snelladen kan aan 170 kW, wat zich vertaalt in een laadtijd van 32 minuten (DC). De mate van vertraging regel je ofwel automatisch (in de stand D-AUTO) ofwel manueel (waarbij je de keuze hebt tussen D-MIN, D en D-PLUS). De Eco Assist zorgt er dan weer voor dan de remenergierecuperatie geoptimaliseerd wordt, zodat de one-pedalmethode tot de mogelijkheden behoort.
Actief meesturende achteras
Desgewenst komt de multilinkophanging van de Mercedes EQE met de actief meesturende achteras die de Duitse constructeur introduceerde op de jongste generatie van de S-Klasse. De stuurhoek bedraagt 10 graden, waardoor de draaicirkel krimpt van 12,5 naar slechts 10,7 meter. Ook de Airmatic-luchtvering behoort tot de mogelijkheden, de maat van de velgen schommelt tussen de 19 en de 21 duim.
De Mercedes EQE wordt geproduceerd in het Duitse Bremen, de wagens voor de Chinese markt rollen in Peking van de band.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!