De Mercedes G-Klasse is een waar instituut: hij gaat al mee sinds 1979, waarbij het basisconcept nooit echt veranderde. Tot nu dan, en dan hebben we het niet zozeer over de opgefriste versies met verbrandingsmotor (ook al doen die voortaan een beroep op 48-voltondersteuning), maar wel over de puur elektrische variant die het gamma komt uitbreiden.
Die heet overigens G 580 with EQ Technology. En dus niet EQG, zoals de conceptcar die hem voorafging. Esthetisch is de elektrische G-Klasse herkenbaar aan zijn gesloten neus en aan de openingen boven de achterste wielkasten, bedoeld om de stroomlijn te verbeteren. Het reservewiel op de achterkant van de auto werd vervangen door een opbergbox voor de laadkabels.
Vier elektromotoren
Voor zijn aandrijving rekent de Mercedes G 580 with EQ Technology op niet minder dan vier elektromotoren – één voor elk wiel. Dat levert in totaal 432 kW/587 pk en liefst 1.164 Nm op, waarmee deze elektrische G-Klasse ondanks zijn leeggewicht van 3.085 kilogram tot 3,5 ton mag slepen. Voor de liefhebbers van fake motorgeluid heeft Mercedes ook in een G-Roar-functie voorzien.
De elektrische Mercedes G-Klasse vertrouwt op een batterij met een capaciteit van 116 kWh, wat resulteert in een WLTP-rijbereik van 470 kilometer. Snelladen kan aan 200 kW, zodat 32 minuten volstaan om het accupakket van 10 naar 80% van zijn mogelijkheden te brengen.
Elektrische Geländewagen
Met zijn ladderchassis blijft de elektrische G een echte offroader. Sterker nog, hij doet qua terreinvaardigheden nog beter dan de benzine- of dieselversies. Zo kan hij water tot 85 centimeter diep doorwaden in plaats van 70, en maakt zijn unieke aandrijving tal van specifieke functies mogelijk.
Dankzij de G-Turn kan hij bijvoorbeeld ter plekke rond zijn as draaien op een losse ondergrond, terwijl de G-Steering de stuurhoek bij het offroaden fors beperkt. Daarnaast is de G 580 with EQ Technology ook voorzien van de functie Intelligent Off-road Crawler, om makkelijker over een oneffen ondergrond te kunnen rijden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!