De Mercedes GLC Coupé is echter geen verrassing: de conceptcar die in 2015 werd voorgesteld in Sjanghai, effende het terrein al. Voor het salon van New York ontdekken we dus de definitieve versie, die trouw is aan het prototype. De cross-over is naast een nieuw gamma in de catalogus ook een antwoord op de BMW X4, aangezien Mercedes en BMW samen aan de wereldtop staan voor de verkoop van luxeauto's.
SUV-coupé
Trouw aan het criterium van een SUV-coupé gaat het om een SUV met een aflopende daklijn. Verder is hij 1,60 meter hoog, ofwel 39 millimeter lager dan de GLC. Zijn wielbasis blijft 2,87 meter, maar de Coupé is wel 8 centimeter langer (4,73 meter). Een onderscheidend kenmerk is onder andere de plaats voor de nummerplaat van de GLC, die verhuist naar de onderkant van de bumper. De SUV-coupé heeft ook een bolle achterruit, zonder ruitenwisser. Mercedes geeft aan dat de luchtstroom afgebogen wordt na de spoilerrand, waardoor de achterruit niet vuil kan worden. De GLC Coupé beschikt over een koffer met een volume dat kan variëren tussen 491 liter en 1.205 liter.
Dynamisme
Voor de GLC Coupé, die een dynamischer en sportiever karakter moet hebben, heeft Mercedes gedacht aan standaard ‘sportieve’ afstellingen van de wieltreinen en de stuurinrichting, ondanks de grote bodemvrijheid. Als optie biedt het merk uit Stuttgart Dynamic Body Control aan met stalen ophanging of Air Body Control met pneumatische ophanging. Ook het uiterlijk van de Mercedes GLC Coupé kan gepersonaliseerd worden, met onder andere treeplanken, voor een stoerdere look, of velgen van 20 duim, om zijn karakter van asfaltvreter in de verf te zetten. Verder kan er ook gekozen worden voor een AMG Line-afwerking.
Aandrijfgehelen
Onder de motorkap begint het aanbod voor deze herfst bij drie aandrijfgehelen. Aan dieselzijde zijn er de viercilinder 220 d en 250 d 4Matic die respectievelijk 170 en 204 pk ontwikkelen. Bij de benzinemotoren is er de viercilinder 250 4Matic, die 211 pk levert. Allemaal zijn ze uitgerust met de 9G-Tronic-automaat. Eind 2016 zullen er andere oplossingen toegevoegd worden, en dan meer bepaald de herlaadbare hybride 350 e 4Matic met 320 pk, die als enige gekoppeld wordt aan de 7G-Tronic. Deze versie zou een elektrisch rijbereik van 30 kilometer hebben. Mercedes schat dat zijn CO2-uitstoot rond de 59 à 64 g/km zal liggen. Aan het andere eind van het gamma kan de Mercedes-AMG GLC Coupé 43 4Matic rekenen op een biturbo-V6 met 367 pk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!