De Mercedes GLC start zijn carrière met enkel vierwielaandrijving 4Matic. Om te kunnen concurreren met de Audi Q5 en BMW X3 onderscheidt hij zich door standaard gestuurde luchtveren en een multimodale dynamische sturing van de overbrenging. Wie met de kleine crossover ruwere richtingen uit wil gaan, kan als optie een koetswerkkit met andere bumpers bestellen voor betere terreinhoeken. Anderzijds komt er ook een sportieve AMG-variant.
Plug-in hybride
In afwachting van die woeste AMG is de topversie echter een spaarzame plug-in hybride, de GLC 350e 4Matic. Die combineert een 2.0-turboviercilinder van 211 pk met een elektromotor van 116 pk, die samen aan een zeventrapsautomaat gekoppeld zijn. Als ze optimaal samenwerken, kan de SUV van 0 naar 100 km/h sprinten in 5,9 seconden. Zuiver elektrisch rijden lukt officieel 34 kilometer lang. Op de Euronormcyclus scoort de GLC een CO2-uitstoot van 60 g/km, wat overeenkomt met een verbruik van 2,6 l/100 km.
9 versnellingen
Voor de meer klassieke motorversies kiest Mercedes voor de nieuwe negentrapsautomaat 9G-Tronic. Voor benzinerijders is er enkel de GLC 250, die wordt aangedreven door dezelfde 2.0-turbo met 211 pk als de 350e. Op diesel is er keuze tussen de 250d met 204 pk en de 220d met 170 pk, die identieke normverbruikscijfers neerzetten: 5,0 tot 5,5 l/100 km, afhankelijk van de velgmaat en de uitrusting. Later volgt een zuiniger versie met achterwielaandrijving.
Ruimte
Met zijn 4,66 meter is de GLC 12 centimeter langer dan de GLK, zodat hij meer binnenruimte biedt aan zijn passagiers, wat een groot probleem was van zijn voorganger. Mercedes spreekt van 28 millimeter meer schouderbreedte achterin en 57 millimeter meer beenruimte. De instapopening werd ook 34 millimeter breder. Ook de koffer groeit, tot 580 liter, of met neergeklapte achterbank zelfs 1.600 liter.
Zoals C-KlasseOmdat de GLC op het platform staat van de C-Klasse, wat je trouwens ook aan het design ziet, maakt hij gebruik van dezelfde rijhulpsystemen als de berline en de break. In grote lijnen betekent dat een head-up display, een spoorassistent, een actieve snelheidsregelaar met semi-autonoom rijden op de snelweg en compensatie voor zijwind. In september beleeft de GLC zijn publieksdebuut in Frankfurt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!