Voortaan kan de koper van een Mercedes S-Klasse kiezen tussen drie koetswerklengtes. De klassieke variant is 5.179 millimeter lang en de verlengde L-versie zet daar een lengte van 5.289 mm tegenover, maar als Maybach meet de S-Klasse liefst 5.479 mm. Vergelijk je de wielbasis, dan hebben we het over respectievelijk 3.106, 3.216 en 3.396 millimeter. Omdat de Maybach-eigenaar meestal achterin zit, natuurlijk.
Achterin de Mercedes-Maybach S-Klasse staan de zogeheten Executive-stoelen, met een afzonderlijke verstelling voor zowel de zitting als de leuning. Ze beschikken ook over een elektrisch uitschuifbare voetensteun, in combinatie met de aan de voorstoel bevestigde hielsteun creëer je desgewenst een doorlopend ligvlak voor een heuse slaaphouding. In de vorige Maybach kon dat ook al, maar grotere afmetingen zorgen voor nog wat meer comfort. Helemaal nieuw is de massagefunctie van de – lach niet – kuitsteun, ook een nek en schouderverwarming behoren tot de mogelijkheden.
Stilte!
Uiterlijk onderscheidt de Maybach zich van de Mercedes S-Klasse door onder meer een motorkap met verchroomde vinnen en de aparte grille met een soort driedimensionale sierlijsten. De achterdeuren zijn wat breder en de evengoed van Maybach-logo’s voorziene C-stijlen hebben een verlichtingsunit. Op de optielijst staan nog een elektrische bediening voor die deuren en een tweekleurige lak met scheidingslijn. Van de andere S-modellen komen natuurlijk alle nieuwe comfort- en veiligheidssnufjes, zoals de revolutionaire Digital Light-technologie,
Het dashboard en de middenconsole met MBUX-infotainment zijn ook grotendeels identiek, op een aantal afwerkingsdetails, aparte materialen en extra uitrusting na. We vermelden snel nog de houten sierdelen aan de achterzijde van de voorstoelen en tussen de twee achterpassagiers en evengoed optioneel de heuse lichtshow met tal van functies, veel straffer nog dan de sterrenhemel van Rolls-Royce. Ook nogal uniek lijkt de automatische gordelaanreiker achterin, die vind je in geen enkele andere limousine terug. Alweer vooral voor de achterste passagiers werden er ook extra inspanningen inzake geluidsisolatie gedaan, optioneel zijn er zelfs banden met "akoestische schuimdempers" leverbaar. Een actieve rijgeluidcompensatie reduceert storende klanken door middel van geluidsgolven met tegenfrequentie.
Motoren?
Van de vorige Maybach S-Klasse werden toch maar mooi zo’n 60.000 exemplaren verkocht. Vooral in China en Rusland, trouwens. Ja hoor, daar woont alsmaar meer rijk volk. En daarover gesproken, de prijzen van de bij ons pas volgende lente verwachte auto zijn nog niet bekend. Mercedes vertelt trouwens ook nog niet met welke motoren de Maybach hier beschikbaar wordt, maar je mag natuurlijk mikken op het strafste gerief uit de S-Klasse. En op vierwielaandrijving en (als optie) vierwielsturing, die kan de draaicirkel met bijna 2 meter verkleinen. Wat wel meegenomen is voor zo’n kolos.
Het voor de Tweede Wereldoorlog heel prestigieuze Maybach bestond eventjes als extra merk binnen de grote Daimler-familie en was bedoeld als concurrent voor Bentley en Rolls-Royce. Maar dat werd geen succes, ondertussen gebruikt het Duitse concern de naam Mercedes-Maybach voor de luxevarianten van de S-Klasse en de GLS. Naar analogie met de naam Mercedes-AMG, die al een tijdje op de sportiefste modellen uit Das Haus kleeft.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!