De nieuwe generatie van de Mercedes ML 63 AMG, de supersportieve versie van de grote SUV, ruilt zijn 6.2-V8 in voor een 5.5-V8 met twee turbo's. Die levert 525 pk (386 kW) en 700 Nm, wat een winst van 15 pk en 70 Nm betekent in vergelijking met zijn voorganger. Een optioneel AMG Performance Pack maakt daar zelfs 557 pk (410 kW) en 760 Nm van door de turbodruk op te schroeven van 1,0 naar 1,3 bar. De 7G-Tronic-zeventrapsautomaat met tussengasfunctie maakt dat hij in alle soepelheid zijn monsterachtige prestaties neerzet.
Dankzij de gereduceerde cilinderinhoud, een 40 kilo lager leeggewicht, een nieuwe koppelomvormer en een stop-startfunctie komt het normverbruik van de ML 63 AMG uit op slechts 11,8 l/100 km op de Europese cyclus. Dat is een reductie van maar liefst 4,7 l/100 km of 28 procent. De CO2-uitstoot daalt navenant tot 276 g/km. Toch blijft hij prestaties van de bovenste plank leveren, met een topsnelheid die elektronisch begrensd is op 250 km/h en een sprint naar 100 km/h in 4,8 of 4,7 l/100 km (respectievelijk zonder of met Performance Pack).
Uiteraard neemt de sport-SUV de stijl over van de nieuwe M-Klasse, met led-dagrijlichten. Het onderstel kan rekenen op nieuwe luchtveren, onafhankelijke ophangingsarmen, een niveauregelaar, adaptieve schokdempers (ADS) en, voor het eerst, actieve antirolstangen (Active Curve System). In het interieur is de AMG-handtekening te herkennen in het specifieke stuurwiel en de aluminium pedalen met rubberen doppen. Een glazen schuifdak is standaard. In april 2012 komt de nieuwe ML 63 AMG op de markt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!