De Mercedes S 350 Bluetec is officieel tevreden met een verbruik van 6,8 liter diesel per 100 kilometer, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 177 gram. Dat is 22 gram minder dan de S 350 CDI BlueEfficiency. Bovendien steeg het vermogen van de V6-diesel met 23 pk, tot 258 pk, terwijl hij een koppel van 620 Nm ontwikkelt. Dat alles is te danken aan het gebruik van AdBlue, een additief op basis van ureum (dat al gebruikt wordt in de Verenigde Staten en ook bij ons in vrachtwagens, in Mercedes ML, Mercedes GL en Mercedes R, en in de Mazda CX-7). Het wordt ingespoten in de uitlaat om stikstofoxides te katalyseren (NOx). De AdBlue-tank met een capaciteit van 25,7 liter moet om de 25.000 kilometer worden bijgevuld, tijdens het onderhoud. Met deze Euro 6-motor trekt de luxeberline in 7,1 seconden op van 0 tot 100 km/h en haalt hij een begrensde topsnelheid van 250 km/h.
Heel het S-Klasse-gamma geniet trouwens nieuwe uitrustingsmogelijkheden dankzij het rijhulppakket. Dat omvat de rijstrookassistent Active Lane Keeping Assist en de dodehoekcontrole Active Blind Spot Assist. Daarnaast wordt de optielijst uitgebreid met nieuwe ledersoorten van hoogstaande kwaliteit. Verder wordt een nieuw audiosysteem Bang & Olufsen BeoSound AMD geïntroduceerd, met 15 luidsprekers, twee versterkers en een vermogen van 1.200 watt. De S 350 CDI Bluetec is in België verkrijgbaar vanaf september 2010. De catalogusprijs is dezelfde als die van de 350 CDI, namelijk 80.465 euro. De vierwielaangedreven variant, die ietsjes meer verstookt, kost 84.377 euro. Voor de lange versie komt daar nog eens 6.776 euro bovenop.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!