We zijn de laatste weken (en maanden) zodanig doodgegooid met teasers van de nieuwe S-Klasse dat we haast zouden vergeten dat Mercedes nog wat te onthullen had. Gelukkig is de berg met nieuwigheden groot genoeg gebleven. Een berg die zich vooral onderhuids verschuilt, want van een designrevolutie kunnen we niet spreken. Wel ten opzichte van de vorige generatie, maar het verschil met de recent gefacelifte E-Klasse is eerder subtiel te noemen.
Ruimer en behendiger
Mercedes maakt amper drie korte paragraafjes vuil over het exterieurdesign van de nieuwe S-Klasse in zijn persbericht, maar wat je wel moet weten, is dat de luxeberline weer gegroeid is. Met maar liefst 54 millimeter als je de versie met korte wielbasis kiest (voor een totaal van 5.179 mm), de S met lange wielbasis rekt 34 mm uit. Beide versies zijn 55 millimeter breder geworden, terwijl de wielbasis met liefst 71 millimeter is toegenomen (51 mm voor de lange versie). Goed voor de interieurruimte, maar slecht voor de manoeuvreerbaarheid...
... zou je denken! Maar de nieuwe S-Klasse heeft daarvoor nog een aas in de mouw zitten: vierwielsturing (als optie) met een stuurhoek van maximaal 10 graden op de achteras, waarmee de draaicirkel 1,9 meter kleiner wordt! Goed voor de wendbaarheid op lage snelheid en voor de stabiliteit op hoge snelheid, ook door de actieve ophanging op 48 volt die rolbewegingen elimineert. Samen met de luchtvering kan de ophanging de zijkant van de carrosserie tot 80 mm omhoog pompen als er een nakende aanrijding wordt gedetecteerd, waarmee de impact op de inzittenden wordt verminderd.
Neusje van de zalm
Die detectie gebeurt dankzij de verschillende radarsensoren rondom de S-Klasse, die samen met de camera's ervoor zorgen dat het vlaggenschip van Mercedes ook weer een stap verdergaat qua autonoom rijden. Zodra de regelgeving het toelaat, moet de S-Klasse in staat zijn om tot niveau 3 autonoom te rijden in bepaalde verkeersomstandigheden, waarbij de chauffeur niet meer moet tussenkomen op bepaalde intervallen. Je aandacht weghalen van het verkeer en de auto het werk laten doen, komt dus dichtbij. Ook kan de S-Klasse volledig autonoom een parkeergarage inrijden en parkeren op een bepaalde plek... zodra er parkeergarages zijn die over deze AVP-infrastructuur beschikken.
Nog interessante innovaties zijn de head-up display die de voorruit transformeert tot een augmented reality-tafereel, de verwarmbare hoofdkussens op de achterbank en de 19 elektromotoren in de voorzetels om de perfecte ondersteuning te vinden, de Digital Light-koplampen die het licht kunnen opdelen over 2,6 miljoen individuele pixels om tegenliggers nog nauwkeuriger af te scheiden bij grootlicht of zelfs om symbolen op het wegdek te projecteren om te waarschuwen voor gevaar.
De motoren
De nieuwe S-Klasse is in eerste instantie te krijgen met een drieliter op benzine en eentje op diesel, met elk in twee verschillende vermogensniveaus:
- S 450 4MATIC: 3.0 benzine, 367 pk, 500 Nm, 0-100 in 5,1 s, 178-215 g CO2/km (WLTP)
- S 500 4MATIC: 3.0 benzine, 435 pk, 520 Nm, 0-100 in 4,9 s, 181-216 g CO2/km
- S 350 d: 3.0 diesel, 286 pk, 600 Nm, 0-100 in 6,4 s (4MATIC: 6,2 s), 169-211 g CO2/km
- S 400 d 4MATIC: 3.0 diesel, 330 pk, 700 Nm, 0-100 in 5,4 s, 175-211 g CO2/km
Later volgt er nog een mild hybride V8 en een plug-in hybride die een volledig elektrische actieradius van ongeveer 100 km zou moeten halen. En natuurlijk nog de AMG-versies. De nieuwe Mercedes S-Klasse valt vanaf deze maand te bestellen en staat eind dit jaar bij de dealers. Prijzen volgen bij de lancering.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!