De 55 AMG-versie wordt de topper van het SLK-gamma. De 5,5 liter grote V8 met 422 pk en 540 Nm sleurt de coupé-roadster naar 100 km/h in slechts 4,5 seconden. Dit blok (M152) is een atmosferische afgeleide van de M157 (biturbo-V8) uit de E, CLS, CL en S 63 AMG. Hij is gekoppeld aan een AMG Speedshift Plus-zeventrapsautomaat met drie werkingsmodi: C (Controlled Efficiency), S (Sport) en M (Manual). De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h.
Deze motor is niet alleen ontwikkeld met het oog op veel vermogen, maar ook op spaarzaamheid. Zo is een stop-startsysteem gemonteerd, maar de ingenieurs hebben ook een vondst toegepast die ze 'variabele cilinderinhoud' noemen. In feite betekent dit gewoon dat bij erg flauwe belasting tussen 800 en 3.600 o/m cilinders 2, 3, 5 en 8 worden uitgeschakeld. Het koppel wordt daarbij ingeperkt tot 260 Nm. Indien nodig kunnen alle 8 cilinders weer worden opgestart in slechts 30 milliseconden. Deze spaarhulp is wel enkel actief in het rijprogramma C van de automaat. De boordcomputer geeft met de boodschap ECO4 of ECO8 aan hoeveel cilinders actief zijn. In de standen S en M behoudt de V8 zijn volle potentieel en wordt ook het stop-startsysteem uitgeschakeld.
De SLK is uiteraard aangepast om zijn karakter verder te onderlijnen. Op esthetisch vlak onderscheidt hij zich door grotere luchtinlaten in de voorbumper, donkere lichtblokken en AMG-logo's in het interieur. De uitlaatlijn bevat kleppen om de geluidsproductie te laten variëren tussen discreet en 'expressief'. Het ESP werkt in drie standen (normaal, sportief en uitgeschakeld). De remmen zijn vergroot en alle schijven zijn niet alleen geventileerd maar ook geperforeerd. Voor de meest veeleisenden is er het optionele AMG Handling Package, met een stuggere ophanging, een sperdifferentieel en nog krachtigere remmen. De SLK 55 AMG komt in 2012 op de markt en zal meer dan 70.000 euro kosten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!