Dit is al de derde generatie van de Sprinter. Uiterlijk behoudt hij een stoere stijl, maar hij wordt wat ranker rond de koplampen, vooral om ze minder kwetsbaar te maken voor opvliegend puin onderweg. Aan boord wil de ‘camionet’ chiquer zijn en meer geconnecteerd. Zo is hij er als optie met een handenvrijsleutel, een 360 graden-camera of een multimediasysteem met groot centraal scherm en onlinediensten waarmee bijvoorbeeld een fleetmanager van op afstand de parameters van het voertuig kan controleren. Grote technische nieuwigheid is dat de nieuwe Sprinter er voortaan niet alleen als achter- of vierwielaandrijver is, maar dat hij ook met voorwielaandrijving kan worden besteld, in een goedkopere basisversie. Die heeft meteen een 50 kilo hoger laadvermogen en een 8 centimeter lagere laadvloer omdat er geen overbrengingsarm meer onderdoor moet. Dat vergemakkelijkt het in- en uitladen.
Elektrisch
In de neus ligt een 2.1-viercilinderdiesel en voor de versies met achter- of vierwielaandrijving is er ook een 3.0-V6. De voorwieltrekkers kunnen worden uitgerust met een negentrapsautomaat (tegenover een zeventrapper voor de twee andere). Uiteraard zijn er nog steeds verschillende koetswerkversies, wielbasissen en dakhoogtes verkrijgbaar. Volgend jaar zou er ook een elektrische Sprinter komen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!