De Californiër Bruce F. Meyers bouwt al strandbuggy's sinds de jaren 60. Zijn meest iconische model, de Meyers Manx met een viercilindermotor, dateert uit die tijd (rood model in de fotogalerij). Hij was eigenlijk een VW Kever vermomd als zonneklopper.
De Meyers Manx 2.0 is een zuiver elektrisch voertuig, gepland voor 2024, maar bewaart de overbekende look. Dit minimalistische voertuig is gebaseerd op een aluminium monocoque. Het chassis is voorzien van schijfremmen en een onafhankelijke achterwielophanging. De led-verlichting moet een vleugje moderniteit brengen. Al even Spartaans is de cockpit met alleen het hoogstnoodzakelijke aan boord: een stuur, pedalen, een snelheidsmeter en twee zetels.
50 prototypes
Meyers is van plan om in 2023 50 experimentele prototypes te testen alvorens de Manx 2.0 in de markt te zetten. Hij krijgt 200 pk en 325 Nm (voorlopige gegevens), terwijl de batterij van 40 kWh een autonomie van 480 kilometer moet halen. De maximale laadsnelheid bedraagt 60 kW en het voertuig kan na 45 minuten laden weer aan de slag.
Dankzij zijn gewicht van 750 kilo zal het hem niet aan wilskracht ontbreken, met een 0 tot 100 km/u-tijd van 4,5 seconden. Een kleinere variant van 680 kilo met een batterij van 20 kWh en een actieradius van 240 kilometer zit ook in de pijplijn.
Volkswagen was nota bene ook van plan de elektrische buggy nieuw leven in te blazen, maar zijn ID Buggy zal het daglicht niet zien wegens het faillissement van een partner.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!