Nu de nieuwe Countryman weer wat groter geworden is, zag Mini een gat ontstaan in het gamma. En daar duikt de nieuwe Aceman maar al te graag in. Het gaat om een 4,07 meter compacte SUV, die vijf zitplaatsen combineert met een koffervolume van 300 liter (1.002 liter met de achterbank neergeklapt).
Het lijnenspel doet sterk denken aan dat van de Countryman, al zorgen de gehoekte wielkastbeschermers wel voor een eigen toets.
Go-Kart
Het interieur leunt dan weer wat dichter aan bij dat van de recente Cooper, want naast het stuur werd ook de centrale multimediamodule zowat een op een overgenomen van Mini’s kleinste. Van een tellerpartij is daarbij geen sprake meer, maar gelukkig houdt Mini wel vast aan een aparte bedieningsconsole met die typische tuimelschakelaars voor de meest essentiële functies.
Verder probeert de Aceman zich te onderscheiden van concurrenten zoals de Alfa Romeo Junior en de Volvo EX30 door verschillende Experience Modes aan te bieden, die de beleving in de auto naar een hoger niveau willen tillen. Zo is er een Go-Kart-rijmodus, die voor een sportieve ambiance zorgt.
Enkel elektrisch
Anders dan bij de Cooper en de Countryman biedt Mini de Aceman enkel aan met een elektrische aandrijving. Je hebt de keuze tussen de E en de SE. De instapversie zet 184 pk en 290 Nm op de voorwielen, snelt in 7,9 seconden van 0 naar 100 km/u en puurt een WLTP-rijbereik van 310 kilometer uit zijn batterij van 42,5 kWh.
De sportiever ingestelde Aceman SE is 218 pk en 330 Nm sterk en heeft aan 7,1 tellen genoeg om naar 100 km/u te sprinten. Hij profiteert bovendien van een groter accupakket (54,2 kWh), waardoor de actieradius toeneemt tot 406 kilometer. Snelladen kan de Aceman E met 75 kW, de SE met 95 kW. Dat betekent een halfuurtje om de batterijcapaciteit van 10 naar 80 procent op te trekken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!