De nieuwe Mini Cooper SE is te herkennen aan zijn gesloten grille, zijn gele accenten en zijn specifieke velgen (16 of 17 duim). Binnenin krijgt ook het instrumentarium een specifieke look, met een 5,5 duim groot kleurenscherm dat zijn design ook aanpast naargelang de vier rijmodi (Sport, Mid, Green en Green+). De ‘versnellingspook’ is ook eigen aan de Cooper SE. Grote verschillen zijn er dus niet, en dat is ook de bedoeling geweest van Mini: het Mini-gevoel zo goed mogelijk behouden.
Lichtgewicht
Zo is de binnenruimte van de Mini Cooper SE identiek aan die van de gewone driedeurs, en ook de koffer (211-731 l) is even groot. Het gewicht gaat amper 145 kg omhoog, maar dankzij het lagere zwaartepunt zou het kartgevoel intact moeten zijn. Dat beperkte meergewicht komt door de compacte batterij van 32,6 kWh, wat betekent dat ook de actieradius eerder beperkt blijft: 235 tot 270 km. Genoeg voor in de stad, niet veel daarbuiten. De prestaties zijn nochtans wel goed, dankzij een 184 pk sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Daarmee is een sprintje van 0 tot 100 km/u voorbij in 7,3 seconden, de topsnelheid is wel begrensd op 150 km/u.
Driefasig
De kleine batterij is gelukkig snel weer vol dankzij de driefasige lader aan boord. Aan een 11 kW-lader is de batterij voor 80% opgeladen in 2,5 uur, nog een uur later is hij volledig vol. De Mini Cooper SE kan ook snelladen aan 50 kW. Dan heb je na 35 minuten al een voor 80% opgeladen batterij. De elektrische Mini is vanaf maart 2020 op de weg te zien, hij krijgt een prijskaartje van 33.100 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!