De 500 Mini's E worden geleverd aan klanten en bedrijven die op voorhand zijn geselecteerd door het merk. In eerste instantie zijn die allemaal gevestigd in de Staten New York, Californië en New Jersey. De elektrische Mini gebruikt de energie die is opgeslagen in lithium-ionbatterijen achteraan om een elektromotor aan de slag te zetten die de voorwielen aandrijft. De krachtbron levert 150 kW (204 pk) en 220 Nm en de batterijen kunnen hem tot 240 kilometer lang van elektriciteit voorzien. De spurt naar 100 km/h duurt 8,5 seconden en de topsnelheid is begrensd op 152 km/h.
De elektrische Mini is noodgedwongen een tweezitter want de batterijen zitten op de plaats van de achterbank. Elke klant krijgt bij hem thuis een zogenaamde ?Wallbox', een snellader die de batterijen in 2,5 uur op operationeel niveau krijgt. Die doos in de muur is niet echt nodig, want bijladen gaat ook via een gewoon stopcontact, maar dan duurt het proces veel langer.
Uiteraard heeft de 1.465 kilo zware Mini remenergierecuperatie. Verder doen de elektrische stuurbekrachtiging en aircopomp enkel een beroep op elektriciteit wanneer dat nodig is, net zoals bij de klassieke Mini's met het Efficient Dynamics-programma. De remcircuits worden ook door een elektrische pomp onder druk gezet, wat logisch is omdat er geen permanent draaiende verbrandingsmotor is om voor een constante druk te zorgen. Maar sowieso levert de elektromotor al zoveel motorrem dat het volgens Mini 75 procent van de tijd onnodig is om op het rempedaal te duwen om afdoende te vertragen.
De gebruikers van de elektrische Mini's worden permanent opgevolgd en moeten hun meningen en suggesties doorgeven aan de Duitse ingenieurs. Later zou ook een Europese versie van de Mini E kunnen volgen, al is dat nog lang niet beslist. De constructeur voert eerst nog een haalbaarheidsstudie uit.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!