De Lancer Evolution (Evolution X in Japan) wordt op alle belangrijke afzetmarkten aangeboden: Japan, Noord-Amerika, Rusland en Europa. Deze vierwielaangedreven raceduivel wordt tijdens het salon van Peking nu ook aan het Chinese publiek voorgesteld. De Europese versie beschikt over een tweelitermotor van 295 pk (217 kW) met turbocompressor en intercooler. Hij sprint van 0 naar 100 km/h in 5,4 seconden met de manuele vijfversnellingsbak en in 6,4 seconden met de zesbak met dubbele koppeling SST. Hij bereikt een topsnelheid van 240 km/h. Deze wagen is geïnspireerd op de rallysport en dat maakt dat hij zich in principe zowel op asfalt als op grindwegen thuisvoelt. Het koppel van 366 Nm wordt tussen de voor- en achtertrein verdeeld door een meerschijvige hydraulische koppeling.
Maar er zijn nog enkele bijzonderheden waarmee de Lancer Evolution zich onderscheidt. Om gewicht te besparen heeft de manuele bak bijvoorbeeld geen echte achteruit. Om achteruit te rijden gebruiken de eerste en derde versnelling een tussentandwiel op een aparte arm om de draairichting van de tandwielen om te keren. Ter bevordering van de aerodynamica werden kleine lipjes gemonteerd op de wielkasten, om te vermijden dat de wind daar blijft rondwervelen. In vergelijking met zijn voorgangers heeft deze Lancer meer luchthappers om de motor te koelen. Tot slot is de aluminium motor 12 kilo lichter dan het blok van zijn voorganger en maakt hij bovendien gebruikt van zwevende zuigers.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!