Je zou de Mobilize Duo kunnen zien als de opvolger van de Renault Twizy, maar dan een maatje groter en met een volledig gesloten koetswerk. De Duo is 2,43 meter lang en 1,30 meter breed, zodat je de elektrische vierwieler makkelijk door de binnenstad manoeuvreert. Zoals de naam het al een beetje weggeeft, houdt de Mobilize Duo het bij twee zitplaatsen. Niet naast elkaar, zoals bij de Citroën Ami, maar achter elkaar (in tandem, dus).
Al maakt Renault ook werk van de Mobilize Brento, een in de loop van 2024 verwachte lichtevrachtversie van de Duo, waarbij de achterste zitplaats ingeruild wordt voor extra koffervolume (tot 700 liter).
Rijbereik?
Renault zet de Mobilize Duo op een buizenframe, met koetswerkpanelen die vervaardigd zijn uit ongelakt Polypropyleen. Van de gebruikte materialen zou 50% gerecycleerd zijn en tot 95% gerecycleerd kunnen worden. Het interieur komt met een eenvoudig dashboard dat het technologische hart van de Mobilize Duo moet vormen. Daarbij staat de smartphone centraal. De elektrische tweezitter is immers bedoeld voor autodeelformules, voor abonnementen of voor verhuur op langere termijn.
Renault lanceert de Mobilize Duo in twee versies, die allebei aangedreven worden door een op de achteras gemonteerde elektromotor. Eentje met een topsnelheid die beperkt wordt tot 45 km/u, zodat je geen B-rijbewijs nodig hebt en dus al vanaf 16 jaar kan besturen. En een tweede die 80 km/u haalt, voor wie wel een rijbewijs B-heeft. Het rijbereik bedraagt 140 kilometer.
Laadnetwerk
Het Mobilize-programma van Renault gaat breder dan de Duo. Zo wordt het gamma mobiliteitsoplossingen verder uitgebreid met de Mobilize Solo, een 1,37 meter korte scooter met drie wielen - zie foto onderaan. Mobilize omvat ook de ontwikkeling van een ultralaadsnel laadnetwerk van 200 Europese stations, waaronder in België. Je zal er je elektrische wagen niet alleen razendsnel kunnen opladen, maar ook een ontspannings- en serviceruimte vinden die 24/7 beschikbaar is. Zo moet je niet in je elektrische auto wachten wanneer die aan de stekker hangt.
Die laadstations beschikken over een speciaal opslagsysteem dat de invloed van het elektriciteitsnet op de laadsnelheid beperkt en een onmiddellijk vermogen van 600 kW belooft, zodat je meerdere elektrische auto’s tegelijkertijd aan het volle vermogen kan opladen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!