Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: Morgan Super 3 volgt de 3 Wheeler op

Verwachte lancering : 01-08-2022

Geschreven door Frédéric Kevers op 24-02-2022

Morgan heeft de productieversie onthuld van de opvolger van de 3 Wheeler. De Morgan Super 3 is volledig nieuw en onderstreept de nieuwe commerciële ambities van de Britse constructeur.

Morgan presenteert de Super 3, een nieuwe generatie van de 3 Wheeler. Die brengt hulde aan het allereerste model van het merk, dat in 1909 werd gelanceerd door oprichter Henry Frederick Stanley Morgan. 113 jaar later ontleent de Super 3 zijn naam aan het aantal wielen, maar ook aan zijn gloednieuwe motor, een 3-cilinder-in-lijn van bij Ford. Met een prijs van 40.000 pond (zo’n 48.000 euro) moet de Morgan Super 3 de ambachtelijke constructeur in staat stellen de productie op te voeren tot een nooit eerder bereikt niveau.

2022 Morgan Super 3

Opgefrist design

De Morgan Super 3 brengt geen revolutie in het genre op het gebied van stijl, maar hij profiteert van zijn nieuwe ‘auto’-motor om uit te pakken met een volledig vernieuwde snuit, waardoor het voertuig dat 113 jaar geleden werd bedacht, wat moderner oogt. De motorkap is meer gevormd zoals die van de andere, vierwielige modellen van het merk, terwijl de aan de voorkant zichtbare motorsteun een beetje doet denken aan de traditionele grille van de constructeur, terwijl hij een technische en moderne dimensie toevoegt aan de algemene stijl. De bijna volle velgen geven een sportief tintje, terwijl de twee ronde, bolle koplampen een eerbetoon zijn aan het erfgoed van Morgan.

Fiesta-motor

Terwijl de originele Morgan 3 Wheeler, de mk1 en mk2, evenals de herinterpretatie die in 2011 werd voorgesteld, werden aangedreven door een motorfietsmotor, vernieuwt deze Super 3 het genre met een nieuw design en ditmaal een automotor. Het is de 1,5 liter grote driecilinder-in-lijn uit de Ford Fiesta ST... zonder de turbo. Maar ook atmosferisch is hij nog altijd goed voor 120 pk bij 6.500 o/m en 150 Nm bij 4.500 o/m. Het gewicht is beperkt tot 635 kilo, wat garant staat voor onthutsende prestaties. Maar de motor is niet enige nieuwigheid van deze generatie, die het eerste volledig nieuwe model is sinds de Aero 8 in 2000. De motor wordt namelijk ondersteund door een gietstuk dat is bevestigd aan een aluminium monocoque die werd ontworpen via CAD (computer-aided design). Net als aan de voorkant draagt een subframe aan de achterkant bij aan het uiterlijk van de Super 3 en zorgt het voor meer functionaliteit in het ontwerp.

Het vermogen wordt naar het achterwiel overgebracht via een vijfversnellingsbak van bij Mazda. De voorwielophanging is onafhankelijk, met dubbele driehoeken en schroefveren met pushrod-bediening. De voorwielen zijn 20 duim groot en hebben een positieve offset zijn om de driehoeken zo lang mogelijk te kunnen maken en de beste grip in de bochten te kunnen bieden.

2022 Morgan Super 3

Ruimer

De Morgan Super 3 biedt ook meer ruimte en comfort dan zijn voorganger, met een ruimere cockpit die profiteert van de nieuwe, grotere afmetingen – met een totale lengte van 3.600 mm is de Super 3 120 mm langer dan de vorige generatie. Niet alleen bieden de afmetingen van de cabine meer ruimte, maar dankzij de ruime stuur- en pedaalverstelling – de stoelen zijn vast – moet iedereen een goede rijpositie kunnen vinden.

De Morgan Super 3 heeft vooral twee innovatieve, multifunctionele zijplaten. Ze zorgen ervoor dat de lucht efficiënter naar de radiatoren aan weerszijden van de motor kan worden geleid, maar door het ruimtebesparende ontwerp is er meer ruimte voor de wielen, waardoor een betere draaicirkel ontstaat. Deze platen zijn niet alleen functioneel, maar zijn ook ontworpen om plaats te bieden aan een reeks fietstassen, bagagedragers en andere "op maat gemaakte" bagagedragers. Dat maakt de Super 3 geschikt voor ritten over langere afstand.

>> Lees ook – Morgan Plus Four CX-T krijgt Safari-behandeling

Grootse commerciële ambities

La Morgan Super 3 sera commercialisée en aout 2022 avec un tarif de base de 40.000 £, soit environ 48.000 €. Elle sera produite dans les ateliers de Malvern. In combinatie met de verbeteringen aan de Plus Four en Plus Six (met BMW-motor) kan Morgan zo een gevarieerd gamma aanbieden dat geschikt is voor productie op grotere schaal.Terwijl de artisanale constructeur de laatste jaren tussen 800 en 900 auto's per jaar produceerde, moet een productietempo van 15 Super 3's per week het mogelijk maken om aan 1.500 geproduceerde voertuigen per jaar te komen, een enorme sprong voorwaarts voor een constructeur die zijn modellen nog steeds met de hand bouwt.

Die expansie zal gepaard gaan met succes in de Verenigde Staten, zoals bevestigd door Steve Morris, Managing Director van Morgan. Driewielers en motorfietsen zijn daar makkelijker conform te maken dan auto's. Samen met de nieuwe ‘comfort’-kenmerken van de Super 3 moet dit Morgan in staat stellen te mikken op een hoge verkoop in de VS, met een streefcijfer van 400 Super 3's.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten