Het merk RAM (dat is losgekoppeld van Dodge) is een monument van de auto-industrie, in alle betekenissen van het woord. Het is enerzijds imposant omdat het heel wat rivalen op commercieel vlak overtreft. Tegen alle verwachtingen kent het merk ook bij ons een zeker succes. Akkoord, Fiat-Chrysler voert deze kolossen niet officieel in, maar heel wat parallelimporteurs doen dat wel.
Fiscaal interessant
Bij ons is de dikke RAM 1500 een lichte vrachtwagen en dus volledig fiscaal aftrekbaar. Dat fiscaal voordeel bepaalt uiteraard zijn succes. Technisch gezien is de nieuwe RAM 100 kilo lichter dan zijn voorganger, want net zoals de nieuwe Chevrolet Silverado gebruikt hij meer aluminium voor zijn constructie. Uiterlijk blijft hij bijzonder indrukwekkend, maar hij oogt ook moderner zonder daarom de traditionele aanhangers van het merk voor het hoofd te stoten. Zijn lijn is nu aerodynamisch efficiënter dankzij actieve kleppen in het radiatorrooster, maar ook dankzij luchtveren die hem bij hogere snelheden wat lager bij de grond leggen.
Diesel in 2019
Onder de motorkap ligt de bekende 3.6-V6 Pentastar met 300 pk. Een trap hoger staat de 5,7-liter grote HEMI-V8, die iets minder dan 400 pk ontwikkelt. Opmerkelijk is dat de RAM 1500 is overgestapt op een milde hybridisering dankzij een circuit van 48 Volt, zodat een elektromotor hem een paar deciliter benzine helpt besparen en tegelijk een kleine boost kan geven indien nodig. Later, hoogstwaarschijnlijk in 2019, volgt een 3.0-V6 dieselmotor. Het sleepvermogen van deze RAM 1500 kan oplopen tot wel 5,8 ton, wat al een aardig idee geeft over zijn capaciteiten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!