Zoals de door onze politici opgelegde tendens het wil, maakt de Land Rover Discovery van zijn opfrisbeurt gebruik om groener te worden op mechanisch vlak, technologischer in zijn rijden en veiliger voor zijn inzittenden. Dat betekent niet dat hij de fundamenten van zijn bloedlijn ontrouw wordt: hij is praktisch ingesteld, biedt zeven zitplaatsen en heeft offroadvaardigheden waar de meeste van zijn rivalen alleen maar van kunnen dromen.
Milde hybridisering
Een volledig elektrische Discovery komt er niet, maar de transitie naar een meer duurzame mobiliteit wordt wel ingezet. Hij behoudt diesel- en benzinemotoren, maar die worden voortaan wel systematisch gekoppeld aan een milde hybridisering: een alternator-starter en een 48V-systeem maken hem efficiënter en laten hem bij het vertrekken of rijden aan lage snelheden zachter en krachtiger uit de hoek komen. De enige uitzondering is de basisbenzinemotor, de 2.0 met turbo, die er niet mee is uitgerust. Alle andere krachtbronnen zijn zescilinders in lijn van 3,0 liter met turbo, zowel op benzine als op diesel. Het vermogen gaat van 300 pk/400 Nm tot 360 pk/500 Nm op benzine en 249 pk/570 Nm tot 300 pk/650 Nm op diesel. Land Rover belooft dat het verbruik en de CO2-uitstoot over de hele lijn zijn gedaald, maar geeft geen concrete cijfers.
Nuttige technologie
De Discovery versterkt zijn terreincapaciteiten nog met een verbeterde versie van het Terrain Response 2, waarmee hij zich fijnzinniger en sneller kan aanpassen aan de ondergrond waar hij op rijdt. Hij wordt daarbij ondersteund door de Adaptive Dynamics-ophanging. Daarnaast biedt hij voortaan het ClearSight Ground View, dat bestuurders een zicht geeft op de grond die onder de neus van de auto verborgen gaat dankzij het aanraakscherm en een resem naar voren gerichte camera’s.
Het comfort gaat erop vooruit, niet alleen dankzij een evolutie van het Pivi Pro-infotainmentsysteem, maar ook door een filtersysteem dat een optimale luchtkwaliteit in het interieur garandeert. Voortaan is ook 3D-navigatie beschikbaar via het 12,3 duim grote instrumentenbord – het centrale scherm is 11,4 duim groot – terwijl dankzij dual SIM-technologie multimedia-activiteiten zoals muziekstreaming kunnen worden gecombineerd met systeemupdates.
Verfijnd ontwerp
Wanneer we van een ‘nieuwe’ Discovery spreken, moet uiteraard ook het ontwerp worden herzien. De retouches zijn subtiel en de algemene trekken van de auto wijzigen niet. De schelpvormige motorkap, het getrapte dak en de zeer duidelijk zichtbare C-stijl blijven dus op het programma, terwijl de ledkoplampen wel zijn hertekend. De Discovery is wat vloeiender geworden, met bumpers die grotendeels in koetswerkkleur zijn uitgevoerd, terwijl de zijdelingse ventilatieroosters er zijn om het postuur van de auto en zijn premiumaspect te versterken. Achteraan verbindt een zwartglanzend paneel de led-achterlichten.
De nieuwe Discovery is in België verkrijgbaar vanaf 62.100 euro en in Luxemburg vanaf 60.047 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!