Update: Belgische prijs Lancia Ypsilon
- Lancia Ypsilon Ibrida: 24.000 euro
- Lancia Ypsilon Ibrida LX: 27.000 euro
- Lancia Ypsilon Ibrida Edizione Limitata Cassina: 28.000 euro
- Lancia Ypsilon Electrico: 34.500 euro
- Lancia Ypsilon Electrico LX: 37.500 euro
- Lancia Ypsilon Edizione Limitata Cassina: 39.500 euro
Koetswerk Lancia Ypsilon à la Corsa
Geen mooiere dag dan Valentijn om de renaissance van een iconisch automerk aan te kondigen. Hier is de nieuwe Ypsilon, de stadswagen die Lancia een verse start moet geven. De voorzijde van de Lancia Ypsilon krijgt het nieuwe familiegezicht van de Italiaanse constructeur, achteraan kijk je naar de ronde achterlichten die ook de Pu+Ra HPE Concept sierden. Ze doen denken aan de exemplaren van de Stratos.
En dat hoeft niet te verbazen, want de Italianen maken er geen geheim van dat het rijke verleden een belangrijke inspiratiebron vormt. Het silhouet van de nieuwe Ypsilon kan de verwantschap met de Opel Corsa moeilijk verhullen.
Interieur Lancia Ypsilon: met tavole en sala
Ook binnenin de nieuwe Lancia Ypsilon zien we bekende Stellantis-elementen die net iets anders verpakt worden. Bovenop het dashboard staat een wat vreemd ogende cirkel, dat de zogeheten Sound Air LIght Augmentation (Sala) stuurt. De Lancia Ypsilon komt ook met een ronde tavole (tafeltje), waarop je bijvoorbeeld je smartphone kwijt kunt.
De eerste exemplaren van de Ypsilon worden gelinkt Cassina, een Italiaanse producent van luxemeubels en een grote naam in de designwereld. Het nieuwe Lancia wil immers staan voor "Italiaans vakmanschap".
Motoren Lancia Ypsilon: elektrisch debuut
De 4,08 meter lange, 1,76 meter brede en 1,44 meter hoge Lancia Ypsilon deelt zijn technische fundamenten met andere Stellantis-modellen zoals de Opel Corsa en de Peugeot 208, waarmee hij het CMP-platform deelt. Ook de wielbasis van 2,54 meter blijft dezelfde. De Italiaanse stadswagen debuteert als elektrische auto, met een aandrijflijn die een een systeemvermogen van 156 pk paart aan een maximumkoppel van 260 Nm. De batterij heeft een capaciteit van 54 kWh en belooft een WLTP-rijbereik van 403 kilometer.
De Lancia Ypsilon wordt niet alleen aangeboden met een elektrische aandrijflijn, maar zal ook verkocht worden met een mildhybride 1,2 liter-benzinemotor van 100 pk - herkenbaar aan de extra koelsleuven in de voorbumper. In de loop van 2025 wordt het gamma aangevuld met een elektrische sportversie die het iconische "HF Integrale" uit de mottenballen zou kunnen halen. De technische basis van die sportieve Lancia Ypsilon HF wordt gedeeld met de Abarth 600e en belooft een systeemvermogen van 240 pk.
Eerste leveringen Lancia Ypsilon
De nieuwe Lancia Ypsilon debuteert als volledig elektrische Edizione Limitata Cassina en krijgt een oplage die beperkt wordt tot 1906 genummerde exemplaren. Geen lukraak gekozen aantal, maar een verwijzing naar het geboortejaar van de Italiaanse constructeur.
Voor 2024 spreekt Lancia van 40 nieuwe verdelers buiten Italië, verspreid over zes Europese landen. In de loop van 2025 komen daar minstens 70 nieuwe verkooppunten bij. Stellantis koos voor Duitsland, Frankrijk, Nederland, Portugal en Spanje. En voor België, dat gauw 10 nieuwe dealers en nog eens 13 officiële servicepunten krijgt. Stellantis zet ook in op digitale verkoopprocessen en schat dat 50% van de verkoop online afgesloten zal worden.
Bekijk ook de promovideo van de nieuwe Lancia Ypsilon
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!