We wisten al een heleboel over de nieuwe Mercedes SL, toch keken we reikhalzend uit naar de officiële onthulling van de iconische roadster. Vooral omdat de nieuwe Mercedes SL het geweer van schouder veranderd heeft, want de nieuwe generatie komt ook de Mercedes S-Klasse Cabrio en de Mercedes-AMG GT Roadster vervangen. Het blijft een luxueuze cruiser, maar eentje met een scherp randje. De banden met de originele Super Leicht worden opnieuw aangehaald.
Digital light
En dat zie je ook aan het koetswerkontwerp, want de nieuwe Mercedes SL oogt beduidend gespierder dan zijn voorganger. De atletische proporties, met naast een lange wielbasis en korte overhangen ook een agressieve smoel en gezwollen wielkasten, doen eerder aan die van de Mercedes-AMG GT Roadster denken. Let ook op de verzonken deurgrepen en op de actieve achterspoiler die in de achterklep geïntegreerd werd. Het koffervolume bedraagt slechts 215 liter.
De aerodynamica van deze roadster is erg verzorgd, met een vlakke bodemplaat en een tweedelig Airpanel-systeem dat de rijwind zo efficiënt mogelijk gebruikt. Optioneel komt de nieuwe Mercedes SL met het zogeheten Aerodynamic Package, dat grotere spoilerelementen combineert met een actieve ondervloer en een grotere achterdiffusor. Mercedes is ook erg trots op de technologie Digital Light, waarbij elke koplamp beschikt over drie ledmodules waarvan het licht gebroken wordt door 1,3 miljoen microspiegels – wat een resolutie van 2,6 miljoen pixels oplevert.
Een 2+2 met een zachte dakconstructie
Geen hard wegklapdak meer, de nieuwe Mercedes SL grijpt naar een elegantere en lichtere (-21 kilogram) softtop. Het canvasdak bestaat uit drie lagen, waaronder een akoestische mat die het omgevingsgeluid tot een minimum wil reduceren. In het stoffen dak steekt een glazen achterruit die verwarmd is. Het openen (of sluiten) hoeft niet langer dan 15 seconden te duren, een stripteasenummertje dat de nieuwe Mercedes SL klaarspeelt aan snelheden tot 50 km/u. De in de hoofdsteunen geïntegreerde Airscarf-technologie die je hoofd warm houdt op kille cabriodagen, behoort tot de standaarduitrusting.
De nieuwe Mercedes SL is een 2+2 geworden, zoals dat in het verleden ook het geval is geweest. Verwacht dus geen volwaardige achterbank, maar wel extra ruimte die je kan gebruiken voor zowel mensen - tot 1,5 meter, aldus Mercedes - als bagage.
De Mbux-multimediatechnologie die de nieuwe Mercedes SL gebruikt, oogt bekend. Toch beschikt de roadster over specifieke features, zoals het digitale instrumentarium met 3D-technologie die zelfs bij direct zonlicht leesbaar blijft. En zoals het centrale display van het infotainmentsysteem, een aanraakscherm in portretformaat dat je kan verstellen van 12 tot 32 graden.
Vierwielaandrijving
Bij de marktintroductie van de nieuwe Mercedes SL zal de roadster aangeboden worden als SL 55 en als SL 63, allebei aangedreven door de V8-biturbo van AMG. In de SL 55 ontwikkelt de drukgevoede 4-literkrachtbron een vermogen van 476 pk voor een maximumkoppel van 700 Nm, de Mercedes SL 63 is 585 pk en 800 Nm sterk. Er is ook sprake van een hybride Performance E-variant, maar op de specs van die SL 73 (?) blijft het nog even wachten.
De 476 pk sterke Mercedes SL 55 4Matic+ sprint in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 295 km/u, de 585 pk krachtige Mercedes SL 63 4Matic+ klaart die spurtoefening in 3,6 tellen en haalt 315 km/u. Die power wordt op het asfalt gezet via de AMG Speedshift MCT 9G-transmissie, met een natte koppeling in de plaats van een koppelomvormer. Maar het grote nieuws is het 4x4-systeem, een primeur voor de Mercedes SL.
De vierwielaandrijving 4Matic+ komt met een volledig variabele koppelverdeling over beide assen. De SL 63 doet daar een elektronisch gestuurd achterdifferentieel bovenop, een actief LSD dat optioneel blijft op de SL 55 (het behoort tot het AMG Dynamic Plus-pakket). De kalibratie hangt grotendeels af van de gekozen rijmodus van het AMG Dynamic Select (met bediening op het stuur), dat de settings Smooth, Comfort, Sport, Sport+ en Individual aanbiedt. De SL 63 komt standaard met de rijmodus Race.
Nieuw MSA-platform
De nieuwe Mercedes SL bouwt op het gloednieuwe MSA-platform (kort voor Modular Sport Architecture), een uit aluminium opgetrokken spaceframe dat geen enkel element van de vorige SL of de AMG GT Roadster overneemt. Vergeleken met de vorige generatie is de torsiestijfheid van de koetswerkstructuur met 18% toegenomen, de dwars- en langsstijfheid is respectievelijk 50 en 40% hoger dan die van de AMG GT Roadster. Verder noteren we een speciale voorophanging, een nieuwe generatie veren en stabilisatorstangen met een variabele dikte, technologische updates die mikken op zoveel mogelijk dynamiek voor zo weinig mogelijk gewicht. De adaptieve demping is uiteraard standaard.
De Mercedes SL 63 4Matic+ innoveert met de jongste generatie van de AMG Active Ride Control, een semiactieve ophanging met hydraulische rolstabilisatie. Dit systeem wil zoveel mogelijk rijcomfort en stabiliteit bieden tijdens het cruisen en zoveel mogelijk scherpte en controle bij het betere bochtenwerk. Die rijkarakteristieken worden verder in de verf gezet door de actieve vierwielsturing, met een tot 2,5 graden meesturende achteras die standaard is op zowel de SL 55 als de SL 63.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!