Door zijn toetreding tot de alliantie Renault-Nissan heeft Mitsubishi ook zijn aanwezigheid op de Europese markten veiliggesteld, maar het leidt onvermijdelijk tot het soort schaalvoordelen dat doen denken aan de samenwerking tussen Toyota en Suzuki. De Swace en de Across, weet je wel?
Het merk met het diamantenlogo staat op het punt zich te herpakken in Europa met het debuut van een kleine hybride SUV, ontwikkeld op een technische basis al aanwezig binnen de Alliantie. Al kunnen we gerust het woord kopie gebruiken, want veel vrijheid heeft Renault zijn Japanse partner niet gegeven. De tweede generatie van ASX is niets meer of minder dan een Captur met een Japanse badge. Maar had Mitsubishi wel een keuze?
Hybride en geconnecteerd
Ergens is het ook grappig, want de Renault Captur levert dus die ene ruit op zijn neus in voor drie Japanse - al moeten we eigenlijk diamanten zeggen. Logischerwijs is ook de mechaniek helemaal uitwisselbaar met een motorenpalet dat bestaat uit de driecilinder (1.0) als instapper, de varianten van de 1.3 TCE met milde hybridisatie met 12 volt, maar ook de zelfladende hybride én de plug-in die de atmosferische 1.6-viercilinder aan het stopcontact hangt. Wel één afwezige: de LPG-versie blijft voorbehouden aan de Captur.
>> Ontdek onze detailtest van de Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid
Verder krijgt de connectiviteit in de nieuwe ASX een eigen gezicht met een aparte skin voor het van Renault geleende Easy Link. Op het gebied van veiligheid maakt het arsenaal van de Captur gewoon de overstap. Het valt nog te bezien hoe deze assistenten zich met de verschillende uitrustingsniveaus zullen verenigen. Mitsubishi laat nog niets weten over de aanpassingsmogelijkheden of de keuze van de interieurbekleding. De enige zichtbare verschillen beperken zich wellicht tot het andere radiatorrooster en de verschillende logo's op het koetswerk en het stuur.
Prijs en levering
De ASX loopt naast de Captur van de band in Renaults fabriek in Valladolid (Spanje) en de bestellingen openen naar verwachting in maart 2023. Prijzen zijn nog niet bekend. Ter herinnering: aan de Renault Captur hangt een prijsvork vast van 23.400 euro voor het instapmodel tot 37.000 euro voor de plug-inhybride als topuitvoering.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!