Sinds zijn debuut in 2016 wist de Skoda Kodiaq meer dan 800.000 kopers te vinden. En dat commerciële succes wil de tweede generatie bestendigen door de gekende kwaliteiten verder aan te scherpen. De SUV behoudt zijn robuuste koetswerkontwerp, maar biedt zo mogelijk nog meer ruimte dan zijn voorganger. De lancering is voorzien voor de lente van 2024.
LEES OOK We reden reeds met de nieuwe Skoda Kodiaq
Je herkent de nieuwe Skoda Kodiaq aan zijn gesplitste koplampen en zijn door een lichtstrip verbonden achterlichten. En aan de nieuwe lichtsignatuur in het radiatorrooster: geen volle lijn, maar ledstreepjes. Het koetswerk oogt niet alleen wat strakker, het klieft ook efficiënter door de lucht (cx-waarde van 0,28) en wordt ook groter: de SUV groeit met 6,1 centimeter, zodat de volledige lengte nu 4,76 meter bedraagt. De wielbasis van het MQB-platform blijft ongewijzigd (2,76 meter)..
Tot 2.105 liter aan kofferruimte
Van die extra centimeters moet vooral de zevenzitsconfiguratie - goed voor ongeveer 40% van de verkoop - profiteren, want de passagiers op de derde zitrij krijgen meer bewegingsruimte. Ook het koffervolume neemt toe tot een maximum van 2.105 liter, nog eens 40 liter meer dan de eerste Kodiaq-generatie.
Binnenin de nieuwe Skoda Kodiaq zijn de veranderingen sowieso ingrijpender, met een volledig nieuw vormgegeven middenconsole. Omdat er geen meer is van een handgeschakelde versnellingsbak, vervingen de designers de klassieke pook door een compacte, achter het stuurwiel geplaatste keuzeschakelaar. Leuk gevonden: de bedieningsfunctie van de middelste van de drie knoppen op de middenconsole kan je zelf kiezen.
Zo wordt ruimte gewonnen voor de middenconsole, die uitgerust wordt met een nieuwe generatie inductielader voor twee smartphones, die kan laden aan 15 W en over een ingebouwde koeling beschikt. Het infotainment van de nieuwe Skoda Kodiaq houdt het bij twee displays, met een digitale tellerpartij van 10,25 inch en een multimediascherm van 13 inch. Om de vettige vingerafdrukken op het scherm te verwijderen komt de nieuwe Kodiaq met een speciale schermreiniger - een nieuwe invulling van de Simply Clever-filosofie.
Nu ook als PHEV, maar...
Gloednieuw zijn de technische bouwstenen waaruit de nieuwe Skoda Kodiaq opgetrokken wordt niet, maar een zoveelste evolutie moet ervoor zorgen dat ze weer helemaal bij de tijd zijn. Om de rijdynamiek aan te scherpen zonder aan het comfortniveau te raken, kan je de tweede generatie voortaan bestellen met de optionele DCC Plus-ophanging.
Het motorenpalet van de nieuwe Skoda Kodiaq telt nog steeds zowel benzine- als dieselmotoren, al is er voortaan wel sprake van mildhybride technologie op 48 volt. Je hebt de keuze tussen de 1.5 TSI (150 pk) en de 2.0 TSI (204 pk) enerzijds en de 2.0 TDI (150 of 193 pk) anderzijds. Alle versies komen sowieso met een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling, de krachtigere varianten met vierwielaandrijving.
Nieuw is de komst van een plug-inhybride Skoda Kodiaq iV, die aangedreven wordt door een geëlektrificeerde 1.5 TSI die over een systeemvermogen van 204 pk beschikt. De batterij heeft een capaciteit van 25,7 kWh en belooft een elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer. AC-laden kan aan 11 kW en DC-snelladen aan 50 kW. Opgepast: die iV-stekkerversie van de Skoda Kodiaq komt enkel als vijfzitter met een ietwat gereduceerd laadvolume: het accupakket snoept 165 liter weg, waardooor er nog 745 liter overblijft.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!