Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Nio ET5 wordt taaie klant voor Polestar 2, Tesla Model 3 en BMW i4

Geschreven door Klaas Janssens op 20-12-2021

De elektrische Nio ET5 is geen zoveelste auto uit China, maar een directe rivaal voor de Polestar 2, de Tesla Model 3 en de BMW i4. Deze elektrische auto belooft een systeemvermogen van 480 pk en een rijbereik van 700 kilometer.

Sinds de Nio EP9 het Ringrecord scherper stelde, ging het razendsnel voor de Chinese constructeur. In de Volksrepubliek wordt het merk inmiddels gezien als een grote speler in het premiumsegment, nu probeert het ook vaste voet aan de grond te krijgen buiten China. En daarbij rekenen ze onder meer op de elektrische Nio ET5, een directe rivaal voor de Tesla Model 3 en dus ook voor de Polestar 2 en de BMW i4 Gran Coupé.

>> Lees ook – test BMW i4 (2021)

Bij de ontwikkeling van de Nio ET5 heeft de Chinese constructeur goed naar de Tesla Model 3 gekeken. Zowel het koetswerkdesign als het interieurontwerp halen de mosterd bij de Amerikaanse marktleider bij de elektrische auto's. De sportief geproportioneerde Nio ET5 is 4,8 meter lang, krijgt een panoramadak met een duikende daklijn die uitmondt in een geïntegreerde spoiler, en draagt een lichtstrip over de hele breedte van de achterzijde – de illumiBlade in Nio-jargon. Het dashboard houdt het erg minimalistisch, met een minimum aan bedieningsorganen en strak weggewerkte ventilatiemonden. Centraal in het uit duurzame materialen vervaardige interieur staat een display van 12,8 duim, de multimediamodule komt met een virtuele assistent die Nomi genoemd wordt.

2022 Nio ET5

Sportieve prestaties

De Nio ET5 debuteert met twee motoren, het elektrische aandrijfgeheel zet 150 kW op de voor- en 210 kW op de achteras. Dat is goed voor een systeemvermogen van 480 pk, het gecombineerde maximumkoppel bedraagt 700 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u hoeft niet langer dan 4,3 seconden te duren. De Chinese constructeur belooft een dynamisch weggedrag, met een perfecte  50/50-gewichtverdeling over de assen, een Smart AWD gedoopt 4x4-systeem en liefst 8 verschillende rijmodi.

>> Lees ook - Nio introduceert batterijwisselstation

De Nio ET5 komt op de markt met een accupakket met een capaciteit van 75 kWh, wat zich zou vertalen in een rijbereik van meer dan 550 kilometer. Maar er staan ook grotere batterijen op het programma: die van 100 kWh belooft een range van 700 en die van 150 kWh zelfs van 1.000 kilometer.

2022 Nio ET5

Belgische lancering?

De Nio ET5 wordt gelanceerd in september 2022, toch in China. Wanneer de elektrische berline naar Europa komt, is nog niet duidelijk. Maar lang zal dat niet duren. Nio is reeds aanwezig in onze contreien, maar voorlopig beperkt de Chinese constructeur zijn Europese engagement tot Noorwegen. Daar wordt sinds kort de Nio ES8 aangeboden, een flink uit de kluiten gewassen SUV met elektrische aandrijving. Maar in 2022 breidt het merk zijn actieterrein uit en zakt het ook af naar onder meer Denemarken en Duitsland. En ook Nederland staat op de radar. België staat voorlopig niet op de agenda; niet meer dan een kwestie van tijd, vermoeden we... gezien het commerciële  succes van de Tesla Model 3.

In China zal de Nio ET5 ongeveer 46.000 euro kosten, voor de basisversie met batterijen van 75 kWh. Een vergelijkbare Tesla Model 3 kost er een kleine 50.000 euro. De Tesla Model S krijgt concurrentie van de grotere Nio ET7.

2022 Nio ET5

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten