Ondanks het feit dat er veel gewicht op de schouders van het model rust, en dat zijn voorgangers allebei succesnummers waren, durft Nissan zijn nek uit te steken voor deze nieuwe Qashqai. Of toch voor het ontwerp ervan. Het design stamt andermaal uit de Europese studio in Londen, maar je mag de auto zeker wel atletischer, scherper en vooral moderner noemen. Van diverse ook voor de rest van de wereld bestemde Nissans wordt het V-Motion-radiatorrooster overgenomen, de designers wijzen ook op het ‘zwevende’ dak, de strakke lijnen en de gespierde volumes. Ook de 20-duimsvelgen dragen bij tot een wat sportievere look.
Ook belangrijk: de lengte, breedte en hoogte van de Qashqai, die op het met partner Renault gedeelde CMF-C-platform staat, namen met respectievelijk 35, 32 en 25 millimeter toe. De wielbasis groeide met 20 millimeter. Naast de grille prijken fijne matrixkoplampen en boemerangvormige dagrijlichten, achteraan hebben de lichtblokken een – dixit Nissan – regendruppelmotief en op de duurdere uitvoeringen komen ook de richtingaanwijzers met leds. Er worden elf koetswerkkleuren voorzien, plus vijf tweekleurige uitvoeringen met een wit of grijs dak. Dat laatste is nog van staal, maar de deuren, de voorste spatborden en de motorkap zijn van aluminium en de achterklep van composietmateriaal. Wat het gewicht van het ‘naakte’ koetswerk met zo’n 60 kilo hielp drukken, terwijl de structuur wel een dikke 40% rigider zou zijn.
Geconnecteerd
Connectiviteit is het toverwoord geworden als het over interieurs gaat, dat is bij deze Qasqhai niet anders. Het infotainmentsysteem integreert smartphones, heeft een wifiverbinding voor maximaal zeven toestellen en een NissanConnect Services-app waarmee diverse functies vanop afstand kunnen worden bediend en opgevolgd. Er is een centraal scherm met een diameter van 9 duim, de bestuurder beschikt over een evengoed volledig elektronisch exemplaar van 12,3 duim met keuzemogelijkheden voor de lay-out en een bediening via een draaknop op het stuurwiel. Een head-updisplay, met een diameter van 10,8 duim, is evengoed van de partij.
En helemaal goed nieuws, er zijn voor diverse functies ook nog wat klassieke toetsen én (voor de airco) draaiknoppen. De pook van de automaat is wel een pak kleiner geworden. Nissan is ook trots op de bekleding in Nappaleder, alleen al het quiltmotief zou een dik uur borduurwerk vragen. Een massage met drie programma’s behoort tot de mogelijkheden. Je smartphone kan draadloos worden opgeladen en er zijn zowel voor- als achteraan USB-poorten. We zouden het bijna vergeten vermelden, dankzij de toegenomen afmetingen is er ook extra zitruimte en nam het laadvolume van de koffer met 50 liter toe.
Semi-autonoom
Geen nieuwe auto zonder een resem rijhulpsystemen en een zekere mate van autonoom rijden, bij Nissan heet dat laatste ProPILOT. Het laat zich enkel combineren met de Xtronic-automaat en het Tekna-uitrustingsniveau en verzamelt tal van veiligheidssnufjes die bij wel meer auto’s in dit segment gemeengoed zijn geworden, van het genre slimme snelheidsregelaar (automatisch vertragen en versnellen), het zich automatisch aanpassen aan snelheidsbeperkingen en drukker wordend verkeer en het voorkomen van riskante rijstrookwissels. Wel nog vrij uitzonderlijk is de centrale airbag vooraan, die voorkomt dat de bestuurder en de passagier bij een zijdelingse impact onzacht met elkaar in aanraking komen.
Speciale hybride
Er zijn crossovers met enkel voorwielaandrijving, de Qashqai is het aan zijn reputatie verplicht ook vierwielaandrijving aan te bieden. Die is standaard voor de variant met de 1,3 liter van 160 pk en een optie op die met 140 paarden. Beide modellen zijn mildhybrides met wel maar een 12-voltsysteem. Er zijn een manuele zesbak en een traploze Xtronic-automaat, daar belooft Nissan een aangenamere werking voor.
Nog even over de motoren, een diesel wordt niet meer aangeboden. Er is wel een 100% elektrische e-Power, ook al heeft die naast zijn 190 pk sterke elektromotor ook een 1,5 liter grote verbrandingsmotor van 156 pk. Die drijft de wielen nooit rechtstreeks aan, maar doet dienst als een volgens Nissan heel zuinige generator om de batterij te helpen opladen. Net als de Leaf, kan de auto in heel wat omstandigheden met één pedaal worden gereden en is de ‘automatische’ vertraging van die aard dat je er de remmen niet meer voor nodig hebt.
Voor de overheid (en de fiscus) zal de auto natuurlijk worden gecatalogeerd als een hybride en geen volwaardige EV, maar met de Ariya heeft Nissan ook nog een dan wel volledig elektrische SUV in de pijplijn zitten. Nog een woordje over de ophanging. De voorwielaangedreven exemplaren met 19-duimsvelgen combineren hun MacPhersons vooraan met een torsieas achteraan, de andere modellen (met 4x4 en 20 duim) krijgen een multilinkophanging. In de loop van de zomer zou je de nieuwe Qashqai bij de Nissan-dealer moeten zien, tegen dan zullen we ook de prijzen kennen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!