De Z-modellen van Nissan zijn gebruikt in de competitie sinds de allereerste generatie – de Fairlady 240 Z – en de nieuwste houdt die traditie dus in stand. Er is weliswaar opnieuw geen sprake van deelname aan de belangrijkste GT-racecategorieën – GT3 en GTE – maar de Japanse constructeur zal zeker mensen blij maken met deze Nissan Z GT4... misschien zelfs in Europa, waar de categorie zeer succesvol is.
Beperkte wijzigingen
Het principe van de GT4 is een ‘betaalbare’ racewagen te ontwikkelen op basis van een productiemodel met zeer weinig aanpassingen. Deze Nissan GT4 heeft dus een 'race'-uitstraling die meer weg heeft van 'in-house' tuning dan van de GT3-monsters van de 24 Uur van Spa. Aerodynamisch gezien krijgt de Nissan Z GT4 een royale maar niet overdreven verstelbare spoiler aan de achterzijde, die over de achterklep heen steekt, meer uitgesproken zijschorten van carbon en een enkele uitlaat met een grote diameter.
Maar het is vooral aan de voorkant dat de verschillen het duidelijkst zijn: een iets vergrote rechthoekige luchthapper, een XXL-spoilerlip met flappen aan de zijkanten van de bumper en een luchthapper op de motorkap. Ten slotte zijn er nog de racewielen van 18 duim, maar dat is het. Zelfs de bodemvrijheid blijft relatief hoog, wat eraan herinnert dat dit in de eerste plaats een verbeterd productiemodel is.
Ook de motor is afkomstig van de productie-Z. De aangebrachte wijzigingen zijn voornamelijk bedoeld om hem aan te passen aan competitiegebruik en de daarmee gepaard gaande specifieke vereisten qua zijdelingse g-krachten, koeling, smering, enzovoort, met als belangrijkste doelstelling de gebruikskosten te beperken en de betrouwbaarheid te vergroten. Ter herinnering: voor GT4 geldt, net als voor GT3, een prestatiebalans om de kansen op de overwinning tussen de verschillende modellen in evenwicht te brengen. Daarom blijft Nissan zeer discreet over de specificaties van deze Z GT4, die echter iets meer vermogen zou moeten ontwikkelen dan de 400 pk van het seriemodel.
LEES OOK Niet voor Europa, de nieuwe Nissan Z
Deze Nissan Z GT4 is al te bestellen, maar zijn prijskaartje delen de Japanners niet mee. De eerste leveringen zullen plaatsvinden in de eerste helft van 2023. De Nissan Z GT4 zou dus te zien kunnen zijn in verschillende Europese competities, hoewel de focus zeker op Japan en de Verenigde Staten zal liggen, de belangrijkste markten voor het productiemodel.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!