// UPDATE //
Tijdens de officiële voorstelling van de Nissan Z Nismo ging Hiroshi "Mr. GT-R" Tamura in op de keuze om geen manuele schakeloptie te voorzien: met handbak zou de Nismo trager zijn dan de gewone Nissan Z met automaat.
De nieuwe Nissan Z is niet beschikbaar in Europa en deze Nismo-versie strooit extra zout in die wonde. Dan hebben we het niet enkel over dat retromoderne, naar het lijnenspel van de originele Datsun 240Z knipogende koetswerkdesign. Maar vooral over de belofte op puur en onversneden rijplezier, want de Japanse constructeur kookt met bijzonder smakelijke ingrediënten.
Het koetswerk van de Nissan Z Nismo combineert de inmiddels gekende designdetails (zoals de rode highlights onderaan het koetswerk) met een heleboel aerodynamische verbeteringen (zoals de spoilerlip onder de neus en de vleugelstrip op de achterklep). Die door de racerij geïnspireerde modificaties beloven meer downforce voor minder lift en minder drag.
Geen handbak, enkel automaat
In de neus van de Nissan Z Nismo ligt de gekende 3 liter-V6, al werd de biturbomotor niet ongemoeid gelaten. Met het oog op hard circuitlabeur verbeterden de ingenieurs het koelsysteem, terwijl aanpassingen aan het motormanagement voor extra power zorgen: het vermogen en het koppel klimmen naar 415 pk en 520 Nm, een winst van respectievelijk 15 pk en 45 Nm. Dat hogere maximumkoppel is bovendien beschikbaar over een breder toerentalbereik: van 2.000 tot 5.200 omwentelingen per minuut.
Nissan vergeet er wel bij te vertellen wat die extra paardenkrachten en Newtonmeters precies opleveren, want de prestatiecijfers ontbreken. We leren wel dat de nieuwe Nissan Z Nismo enkel te verkrijgen zal zijn met een negentrapsautomaat. Natuurlijk krijgt die een aangepaste kalibratie voor snellere schakelmanoeuvres, toch vinden we het jammer dat de manuele zesversnellingsbak van de gewone Z niet aangeboden wordt op de Nismo.
Stijver chassis, betere remmen
De Nissan Z Nismo wil niet alleen sneller zijn op de rechte stukken, maar ook in de bochten. Daarom werd het chassis verstevigd, het onderstel aangepakt en de stuurinrichting herbekeken. De ophanging krijgt specifieke onderdelen, zodat de werking van de specifieke Rays-negentienduimsvelgen en de verbeterde remmen verder geoptimaliseerd wordt.
De Nissan Z Nismo staat ook op breder Dunlop-rubber, van het type Max GT600s zoals op de GT-R. Om die updates ook optimaal te kunnen benutten, krijgt de Nismo-variant tevens een extra rijmodus cadeau: SportPlus. Dan richt de kalibratie van de elektronische rijhulpmiddelen zich op het betere bochtenwerk, al dan niet op een gesloten omloop.
Meer dan enkel wit of zwart
Het interieur van de Nissan Z Nismo krijgt rode designdetails, maar binnenin geniet je vooral van de aangepaste tellerpartij en de knappe kuipstoelen van Recaro-makelij. Het koetswerk beperkt zich niet tot de kleuren wit of zwart, want naast het Everest White Pearl TriCoat en het Black Diamond Pearl kan je de Nismo ook bestellen in de tinten Passion Red TriCoat, Brilliant Silver en Stealth Gray.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!