Volkswagen lanceerde de allereerste Passat in 1973. Op de IAA in München, van 5 tot 9 september, presenteert de constructeur uit Wolfsburg de nieuwe, negende generatie van zijn gezinswagen, die alleen als break zal worden verkocht. De nieuwe Volkswagen Passat is aerodynamischer, technologischer en ruimer dan ooit. Naast mildhybride aandrijflijnen biedt hij twee plug-inhybride eHybrid-versies. Maar ook de technologie aan boord en het chassis zijn grondig verbeterd ten opzichte van de vorige generatie. Voor de Volkswagen Passat Variant, waarvan de eerste foto's al een dag te vroeg waren gelekt, zal het zaak zijn om een zekere commerciële impact te behouden om niet in de anonimiteit te verdwijnen ten opzichte van zijn neef, de Skoda Superb Combi en zijn volledig elektrische tegenhanger, de breakversie van de Volkswagen ID.7...
PHEV, benzine en diesel
Het motorenaanbod van de nieuwe Volkswagen Passat Variant omvat mildhybride (MHEV) versies en twee plug-inhybride eHybrids met respectievelijk 204 en 272 pk. In beide gevallen wordt de elektromotor gevoed door een batterij met een nettocapaciteit van 19,7 kWh, die een actieradius tot 100 km mogelijk moet maken. Volgens het Duitse ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur voldoet dit aan de behoeften van de meerderheid van de automobilisten, van wie 95% gemiddeld minder dan 50 km per dag rijdt en 99% minder dan 100 km per dag. De gecombineerde actieradius van de 1.5 TSI evo2 en de elektromotor kan oplopen tot 1.000 km. Deze plug-inhybrideversies kunnen worden opgeladen met maximaal 50 kW gelijkstroom of tot 11 kW wisselstroom.
Naast deze twee eHybrid-varianten krijgt de Volkswagen Passat Variant van de negende generatie een 150 pk sterke 1.5 eTSI met een mildhybridesysteem op 48 volt, twee versies van de 2.0 TSI, met 204 en 265 pk, en drie 2.0-turbodieselversies met respectievelijk 122, 150 en 193 pk. Volkswagen zegt dat alle nieuwe Passat Variants worden uitgerust met de gerobotiseerde DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en gewone voorwieltrekkers zullen zijn, behalve de krachtigste benzine- en dieselversies, die recht zullen hebben op 4Motion-vierwielaandrijving.
Groter maar verfijnder
De nieuwe Volkswagen Passat Variant is gebaseerd op het MQB evo-platform en verlengt zijn wielbasis met 50 mm (tot 2.841 mm), terwijl ook de koetswerkafmetingen toenamen, met een lengte van 4.917 mm (+144 mm), een breedte van 1.852 mm (+20 mm) en een ongewijzigde hoogte van 1.506 mm (met dakantenne). Ook de luchtinlaat in de voorbumper werd groter. Desondanks is er goed nagedacht over de aerodynamica van de nieuwe Passat en is de Cx bij deze nieuwe generatie gedaald van 0,31 naar 0,25.
Qua styling is de carrosserie van de nieuwe Passat, naast de grote 'mond', slanker, met ledkoplampen die worden verbonden door een dunne ledstrip die optioneel kan worden uitgerust met IQ.LIGHT LED-technologie. De motorkap is nu in het midden lager dan opzij, voor meer finesse en karakter. Aan de achterkant zijn de ledlampen met hun zwarte achtergrond eveneens verbonden door een lichtstrip, terwijl het onderste deel van de bumper een meer uitgesproken design heeft dat ook de aerodynamica ten goede komt.
Vaste waarde qua interieur
Een Volkswagen Passat Variant staat garant voor een hoog comfortniveau en een royale binnenruimte. Kenmerken die behouden blijven voor de negende generatie, met zijn 50 mm langere wielbasis en een laadvolume tot 1.920 liter met neergeklapte achterbank. Volkswagen heeft ook de nieuwste technologie toegevoegd, waaronder de adaptieve schokdemping DCC Pro, ergoActive-Plus-stoelen met massagefunctie en de MIB4-gebruikersinterface. Deze laatste maakt gebruik van een centraal scherm van 12,9 of als optie 15 duim, dat iets naar de bestuurder toe is gekanteld. Het digitale instrumentenpaneel heeft een diameter van 10,25 duim en kan worden gecombineerd met een nieuw head-updisplay direct op de voorruit.
De rechtlijnige stijl van het dashboard wordt gecombineerd met een middenconsole die veel opbergruimte biedt doordat de versnellingspook werd verplaatst naar achter het stuur, zoals in een Volkswagen ID.7 of ID.Buzz. De functies voor de ruitenwissers en richtingaanwijzers werden gegroepeerd op een andere hendel aan de linkerkant. Trouw aan zijn reputatie kan de nieuwe Volkswagen Passat prat gaan op hoogwaardige materialen en een zorgvuldige assemblage.
Prijs en leveringen
De officiële publieke presentatie vindt plaats op het autosalon van München, van 5 tot 9 september. Kort daarna zou de Passat in de verkoop moeten gaan, maar we weten nog niet op welke data de bestellingen precies beginnen en wat de prijzen voor België zullen zijn. De eerste leveringen staan gepland voor 2024.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!