Voor het eerst komt er een Sportback-versie van de Audi RS5. De sportieve vijfdeurs beleeft zijn publieksdebuut in New York (NYIAS) in zijn configuratie voor de Verenigde Staten en Canada. Onder de motorkap ligt een 2.9-V6 biturbo van 450 pk en 600 Nm. Dat maximumkoppel staat permanent ter beschikking tussen 1.900 en 5.000 o/m. Het blok wordt gecombineerd met vierwielaandrijving en een Tiptronic-achttrapsautomaat. De RS5 Sportback sprint van 0 naar 96 km/u (60 mph) in 3,9 seconden en haalt (als optie) een topsnelheid van 280 km/u (174 mph).
Sportonderstel
Het onderstel van de vijfdeurscoupé is uiteraard aangepast aan het dynamische karakter van de motor. Zo ligt het chassis van de RS5 7 millimeter dichter bij de grond dan dat van de S5 Sportback. Het dynamische rijprogramma Audi Drive Select is standaard. De sportieve Duitser kan verder worden uitgerust met Dynamic Ride Control (DRC), koolstofremmen, een actief RS-stuur of een sportdifferentieel dat meer koppel naar de achterwielen stuurt.
Stijl
Naast zijn verlaagde chassis onderscheidt de RS5 zich door zijn 15 millimeter bredere wielkasten. De 1.840 kilo zware coupé pakt verder uit met nog heel wat andere RS-stijldetails, zoals een Singleframe-radiatorrooster in honingraatmotief, een voorspoiler, een achterdiffuser, een spoilerlip achteraan en ovalen uitlaatpijpen. Hetzelfde thema zien we in het interieur, met RS-sportstoelen met honingraatmotief, een multifunctioneel RS-sportstuurwiel met afgeplatte onderkant en de virtuele cockpit. De Audi RS5 Sportback komt ook naar Europa, maar dan met andere specificaties dan het in New York voorgestelde model.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!