Het gaat hard bij BMW, dat aan de lopende band nieuwe modellen lijkt te lanceren. Na de gefacelifte 3 Reeks, de hardcore M4 CSL en de nieuwe 7 Reeks is het de beurt aan de alweer derde generatie van de BMW X1. Als instapmodel van de SAV-familie (kort voor Sport Activity Vehicle) vertegenwoordigt de compacte SUV een belangrijke rol in het gamma. Dat verklaart meteen waarom de nieuwe X1 rugdekking krijgt van de volledig elektrische BMW iX1.
De nieuwe BMW X1 wordt gelanceerd in oktober 2022. Bij aanvang beperkt de keuze zich tot twee benzine- en twee dieselmotoren, standaard gekoppeld aan de gerobotiseerde Steptronic-transmissie met dubbele koppeling en zeven verzetten. In een latere fase volgen de geëlektrificeerde modelversies, met naast de 100% elektrische BMW iX1 ook mildhybride en plug-inhybride varianten. De nieuwe BMW X1 zal worden gebouwd op de productiesite in het Duitse Regensburg, waar modellen met verbrandingsmotoren, plug-in hybride systemen en volledig elektrische aandrijving voor het eerst van één enkele assemblagelijn rollen.
Specs en rijbereik BMW iX1
De elektrische BMW iX1 xDrive 30e beschikt over twee elektromotoren, samen goed voor een systeemvermogen van 313 pk en voor een gecombineerd maximumkoppel van 494 Nm. Die elektropunch helpt de elektrische SUV in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u. BMW vermeldt ook dat de iX1 over eDrive-oplaadtechnologie van de vijfde generatie beschikt, wat zich vertaalt in snellere laadtijden voor de batterij. Dat accupakket belooft een rijbereik van 413 à 438 kilometer. De overige specificaties van de elektrische BMW X1volgen in een later stadium.
Verder bestaat het motorenpalet van de nieuwe BMW X1 er voorlopig als volgt uit:
- BMW X1 sDrive 18i (1.5-L3 van 136 pk)
- BMW X1 xDrive 23i 48V (2.0-L4 van 218 pk)
- BMW X1 sDrive 18d (2.0-L4 van 150 pk)
- BMW X1 xDrive 23d (2.0-L4 van 211 pk)
- BMW X1 xDrive 30e (1.5-L3 PHEV van 326 pk)
Bekend design en praktisch interieur
Het lijnenspel van de nieuwe BMW X1 combineert de proporties van zijn voorganger met de designtoetsen van de 2 Reeks Active Tourer, de elektrische iX1 krijgt de blauwe accenten die we eerder zagen op onder meer de iX3 en de i4. Standaard staat deze SUV op 17-duimsvelgen, maar ook 18-, 19- en zelfs 20-duimers behoren tot de mogelijkheden.
En ook binnenin combineert deze SUV een heleboel elementen die onlangs geïntroduceerd werden op andere BMW-modellen, van de Curved Display en de MyModes (combinatie van individueel selecteerbare auto-instellingen met bijpassende belevingswerelden voor het interieur) tot de nieuwe iDrive-module en het infortainment dat draait op het Operation System 8.0. Let ook op de zwevende middenconsole.
De BMW X1 belooft meer interieurruimte en meer praktisch vernuft dan de vorige generatie. De achterbank bestaat uit drie volwaardige zetels met een verstelbare rugleuning. Die kan je standaard neerklappen in een 40/20/40-verhouding. Een verstelbaar exemplaar wordt optioneel aangeboden, weliswaar enkel voor de modellen met enkel een verbrandingsmotor. Het koffervolume schommelt van minimum 540 tot maximaal 1.600 liter. Een elektrische uitklapbare trekhaak behoort nu ook tot de mogelijkheden. BMW voorziet twee designlijnen voor de nieuwe X1: de stoere xLine of de sportieve M Sport.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!