De Volkswagen Amarok was duidelijk een schot in de roos, want van de in 2009 geïntroduceerde pick-up zijn wereldwijd meer dan 830.000 exemplaren verkocht. Toch beslisten de Wolfsburgers om voor de volledig nieuwe generatie de handen in mekaar te slaan met concurrent Ford, dat de Amarok ook zal bouwen, in zijn fabriek in Zuid-Afrika (voor alle markten).
Zo komt het dat de nu onthulde Amarok gebaseerd is op de Ford Ranger, net zoals omgekeerd de nieuwe Ford Tourneo Connect eigenlijk een vermomde Volkswagen Caddy is. In het geval van de pick-ups onderscheiden beide modellen zich wel wat meer qua design, in die mate dat op het eerste gezicht enkel de deuren uitwisselbaar lijken. In vergelijking met de vorige Amarok pakt de nieuweling uit met een expressiever design, al vertoont met name de voorpartij opnieuw een duidelijke Volkswagen-identiteit. Opzij bleven de kenmerkende, bovenaan afgeplatte wielkastranden van de vorige generatie behouden. Achteraan vallen de C-vormige achterlichten op, evenals de modelnaam over heel de breedte van de laadklep. Vooraan zijn ook de dagrijlichten C-vormig, maar veel platter dan bij de Ford Ranger.
LEES OOK Volkswagen lost meer info over nieuwe Amarok (2023)
Iets groter
De Volkswagen Amarok groeit lichtjes: met een lengte van 5.350 mm is hij 96 mm langer dan zijn voorganger, terwijl de wielbasis met 173 mm toeneemt, tot 3.270 mm. Het resultaat: wat meer binnenruimte, vooral voor de achterpassagiers, maar – doordat de wielbasis meer groeit dan de lengte en dus de overhangen korter worden – gunstigere op- en afrijhoeken voor wie zijn Amarok als offroader wil gebruiken. Overigens kan het nieuwe model ook door water van 800 millimeter diep waden, tegenover 500 millimeter voordien.
Maar een pick-up dient natuurlijk vooral om zware lasten te vervoeren, dus is het ook goed nieuws dat het laadvermogen er eveneens op vooruitgaat: in plaats van een ton kan de nieuwe Amarok 1,16 ton vervoeren in zijn laadbak. Die is 1.544 mm lang en 1.224 mm breed en is dus tussen de wielkasten nog steeds voldoende breed om een europallet te vervoeren. Overigens zal de Amarok gebouwd worden als Single Cab en als Double Cab, maar in ons land zal enkel die laatste worden aangeboden.
LEES OOK Ford Ranger blijft een werkpaard, maar wordt slimmer (2023)
Enkel diesels
Het motoraanbod bestaat in België uit vier diesels (drie tweeliters en een V6 van 3,0 liter). De drukgevoede en 302 pk sterke 2.3 Ecoboost (excuseer: TSI...) op benzine zal bij ons evenmin verkrijgbaar zijn. Het aanbod gaat dus van een 2.0-diesel met 150 of 170 pk over een biturboversie met 204 pk (en 500 Nm) tot een drieliter met 241 pk (en 600 Nm).
De Amarok neemt ook de tientrapsautomaat over van de Ford Ranger, al is er eveneens sprake van een zestrapsexemplaar en van manuele versnellingsbakken op de minst krachtige motoren. Qua aandrijving krijgt de Amarok in Europa altijd vierwielaandrijving, afhankelijk van de motorversie permanent of inschakelbaar. Eveneens afhankelijk van de motorversie mag de Amarok opnieuw tot 3,5 ton slepen.
Vier uitrustingsniveaus
In België zal het Amarok-gamma opgebouwd zijn rond vier uitrustingsniveaus: de naamloze basisversie, Life, Style en Aventura. De basisversie staat op stalen wielen van 16 duim, maar heeft al wel recht op ledverlichting, elektrisch inklapbare buitenspiegels, digitale instrumenten op een scherm van 8 duim, een aanraakinfotainmentscherm van 10 duim, een adaptieve snelheidsregelaar, verkeersbordherkenning, een spoorassistent, achteruitrijsensoren, parkeercamera's, enzovoort.
De topversie Aventura maakt van de Amarok een echte lifestylepick-up, met onder andere glanzende lichtmetalen velgen, adaptieve IQ. Light-matrix-ledkoplampen (die de Style ook al heeft), een specifieke voorbumper en extra chroom her en der. Het aanraakscherm is hier net als in de Style 12 duim groot. Op onze vraag of het om VW's eigen MIB3 of om Sync4 van Ford gaat, kregen we tijdens de digitale persconferentie geen antwoord.
UPDATE: Ondertussen liet Volkswagen ons alsnog weten dat "de basis het Sync4 van Ford is, maar dan aangepast aan wat de VW-klant gewoon is."
Uiteraard kan de Amarok rekenen op een hele resem moderne rijhulpsystemen en comfort- en veiligheidssnufjes, terwijl Volkswagen ook een functioneel interieur belooft met tal van opbergmogelijkheden. Binnenin zijn de gelijkenissen met de Ford Ranger trouwens groter dan aan de buitenkant. De meest opvallende verschillen zijn het stuurwiel, de fysieke bedieningsknoppen onder het aanraakscherm en de inrichting van de middenconsole.
Levering en prijzen
De nieuwe Amarok wordt voor het eerst getoond aan het publiek op het bedrijfsvoertuigensalon van Hannover (van 20 tot 25 september) en zou nog tegen het eind van dit jaar bij de dealer moeten staan, maar invoerder D'Ieteren heeft de Belgische prijzen nog niet vrijgegeven.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!