We hebben een tijdlang gedacht dat de vorig jaar gelanceerde SL ook de AMG GT moest vervangen, aangezien de jongste generatie van die legendarische cabrio een pak sportiever is geworden. Maar kijk, Mercedes breidt zijn aanbod sportwagens toch ook weer uit met een nieuwe AMG GT Coupé. Dat wordt dan het tweede model met die naam, al was er daarvoor met de SLS natuurlijk ook al een auto met zowat dezelfde karakteristieken.
Nieuw en zelfs enigszins verrassend is dat je de AMG GT ook zult kunnen bestellen als zogenoemde 2+2. De constructeur belooft dan ook een superieur comfort en een grotere gebruiksvriendelijkheid dan bij zijn voorganger, die een vrij ruige sportwagen was. In de AMG-hiërarchie komt het nieuwe model boven de SL te staan.
Actieve aerodynamica
Qua looks blijft de nieuwe Mercedes-AMG GT Coupé toch wel trouw aan het concept van de voorganger, ook al is hij met een lengte van 4.728 millimeter bijna 20 centimeter groter. De korte overhangen en dus relatief lange wielbasis, samen met de schuine voorruit doen de auto er nog altijd vrij compact en tegelijk gespierd uitzien. Het radiatorrooster en de luchtopeningen vooraan zijn naar goede gewoonte best wel indrukwekkend en de lichtblokken lopen een eind in de flanken door, maar verder mag je het lijnenspel van de auto behoorlijk sober noemen.
Dat is ook het geval voor de achterkant, met een grote achterruit en net heel fijne lichtblokken. De diffusor en de vier uitlaatpijpen zorgen wel voor de onvermijdelijke agressiviteit, de achterspoiler hoeft alleen tevoorschijn te komen als hij zich nuttig kan maken. Ook vooraan is er actieve aerodynamica, om de nieuwe Mercedes-AMG GT Coupé bij hoge snelheden dichter tegen het asfalt te zuigen.
SL-interieur
Het dashboard laat zich absoluut niet verwarren met dat van de berlines en SUV’s van Mercedes, maar lijkt wel zowat integraal overgenomen van de SL. Dat geldt ook voor het stuurwiel, het verticaal gepositioneerde infotainmentscherm (van 11,9 duim) op de middenconsole, de luchtmonden en zelfs de deurpanelen en de er fraai in geïntegreerde luidsprekers. Op de (optionele) extra zitjes achterin kunnen passagiers tot 1,50 meter ‘groot’ plaatsnemen, zo belooft Mercedes.
Je kunt hun rugleuning ook neerklappen, dan vergroot je de laadruimte van 321 tot een mooie 675 liter. Als het je echter vooral om topprestaties te doen is, geeft het AMG Performance-menu toegang tot een heleboel gegevens. Je kunt dan zelfs de verdeling van het koppel over de twee assen, de stuurhoek van de vier wielen en de oliedruk van de rolstabilisatie volgen. Op de prijzen van de Mercedes-AMG GT is het nog even wachten.
Vierwielaandrijving en V8-biturbo
De kenmerken lijken er tegelijk ook nog altijd een heel efficiënte rijmachine van te zullen maken. Zo krijgt de nieuwe AMG GT standaard een (voor het eerst) variabele vierwielaandrijving, AMG Performance 4Matic+ gedoopt. Verder heeft hij ook een dynamische achterwielsturing en een actieve aerodynamica en dito rolstabilisatie. Meer comfort in combinatie met evenveel sportiviteit, zo laat het verhaal zich allicht het best samenvatten. Dat eerste aspect moet naast wat extra zit- en laadruimte ook komen van een beter zicht rondom.
Om de puristen ook meteen gerust te stellen: de nieuwe AMG GT Coupé is geen elektrische en zelfs geen plug-inhybride auto. Hij wordt andermaal aangedreven door een 4 liter grote en door twee turbo’s geassisteerde V8, die nog steeds voorin ligt. De achtcilinder is goed voor een vermogen van 476 pk en 700 Nm in de GT 55 en zelfs 585 pk en 800 Nm in de evengoed van een Speedshift MCT 9G-versnellingsbak voorziene GT 63.
Voorlopig telt het gamma van de Mercedes-AMG GT twee modellen. De combinatie van heel wat aluminium met magnesium en koolstofvezel zorgt in beide gevallen voor een gewicht van ‘slechts’ 1.970 kilo. De GT 55 spurt naar 100 km/u in 3,9 seconden, de GT 63 doet dezelfde oefening in 3,2 tellen. De topsnelheden bedragen 295 en 315 km/u. Qua rijmodi gaat het van Slippery over Comfort, Sport en Sport+ tot Race, met ook nog een Individual-programma erbij.
UPDATE: Ook als E Performance
Op de IAA in München bevestigde Das Haus dat de nieuwe Mercedes-AMG GT Coupé ook als GT 63S E Performance E te bestellen zal zijn, die aangedreven wordt door een plug-inhybride versie van de 4 liter-V8 die reeds gebruikt wordt voor de GT 4-Door GT en de S-Klasse. Reken op minstens een piekvermogen van 800 pk, misschien zelfs op meer dan 900 pk. Het blijft wel afwachten wat die PHEV-aandrijflijn doet met het gewicht van de Mercedes-AMG GT Coupé, die zonder elektromotor en batterijpakket reeds 2 ton op de weegschaal zet.
De Mercedes-AMG GT 63S E Performance zou pas aan het einde of zelfs loop 2025 aan het aanbod toegevoegd worden. We verwachten ook competitievarianten voor de GT-racerij en uiteindelijk ook een Black Series, natuurlijk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!