Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: Hier is de nieuwe A4, euh Audi A5 (2025)

Geschreven door Steven Appelmans op 16-07-2024

De windstilte bij Audi is nu definitief voorbij, want na de elektrische Q6 e-Tron lanceert Ingolstadt namelijk een nieuwe middenklassefamilie. En nee, dat is niet langer de A4... maar de Audi A5.

 

Audi heeft zijn nomenclatuur grondig aangepast. Alle modellen met een volledig elektrische aandrijving krijgen een even nummering gevolgd door het e-Tron-achtervoegsel (zoals de Q6 e-Tron). Modellen met een traditionele brandstofmotor (al dan niet gehybridiseerd) krijgen een oneven typeaanduiding. Deze logica verklaart waarom de opvolger van de A4 voortaan als Audi A5 door het leven gaat.

2025 Audi A5

De meest ingrijpende verandering vind je bij de A4, euh A5 berline. De typische sedansilhouet heeft nu namelijk een volwaardige vijfde deur. Het is dus een Sportback zonder daadwerkelijk een Sportback te zijn. De zijruiten hebben een volwaardige omlijsting, de daklijn is minder steil en de kofferklep strekt zich verder uit dan bij de vroegere Audi A5 Sportback. In Ingolstadt noemen ze dit een noodzakelijk compromis. De (Noord-)Amerikaanse klant wil namelijk enkel met een vierdeurs rijden, terwijl je in Europa als middenklasser pas een kans maakt als ook de achterruit mee scharniert bij het openen van de koffer.

Iets groter, wat chiquer 

De hogere modelquotering impliceert ook een hogere positionering. Naar afwerking en ruimteaanbod blijkt deze intentie te kloppen. Net als bij de Audi A4 delen de A5 en A5 Avant hun lengte. Met 4,83 meter is het koetswerk nu 6,7 centimeter langer. Ook in de breedte (1,86 meter) is er 1,3 centimeter bijgekomen, terwijl je in de hoogte in de sedan (1,44 meter) en Avant (1,46 meter) respectievelijk 2,4 en 1,1 centimeter meer hebt.

Belangrijker nog is de 6,8 centimeter langere wielbasis van de nieuwe Audi A5 tegenover zijn voorganger: die 2,90 meter tussen de assen zorgt voor meer beenruimte. Het koffervolume bedraagt tot 445 liter achter de achterbank van de sedan en 476 liter achter die van de Avant. Als je alles neerklapt, stijgen deze volumes tot respectievelijk 1.299 liter en 1.424 liter.

Premium Platform Combustion

De nieuwe Audi A5 is het eerste lid van de Volkswagen Group dat gebruikmaakt van het zogeheten Premium Platform Combustion (PPC), de tegenhanger van het PPE (Premium Platform Electric) waar de Q6 e-Tron op rust. Dit nieuwe chassis wordt vergezeld van een nieuwe E3 1.2-elektro-architectuur, bestaande uit vijf krachtige computers die alle functies van de auto voorzien van de nodige rekenkracht. Dit netwerk is een stuk performanter dan voorheen, wat zich toont in de meer geavanceerde (digitale) assistentiesystemen van de A5.

Benzine of diesel, MHEV en PHEV

Bij de lancering van de nieuwe Audi A5 zal je kunnen kiezen uit twee 2.0 TFSI’s (150 en 204 pk), een 2.0 TDI (204 pk) en de 3.0 V6 van de S5 (367 pk). Audi koppelt hier ook een meer geavanceerde mildhybride ondersteuning aan, zij het vreemd genoeg enkel voor de TDI en S5. Deze bijstand bestaat uit een naast de versnellingsbak geplaatste elektromotor (PTG of powertrain generator) die zijn vermogen haalt uit een 1,8 kW grote lithium-ijzerfosfaatbatterij (48 volt).

Het grote voordeel van de specifieke plaatsing van deze synchrone elektromotor is dat de ondersteuning in een ruimer bereik inzetbaar wordt. Niet alleen bij accelereren (tot 24 pk boost) of remmen (tot 25 kW aan recuperatie), maar ook in het aandrijven zelf. Bij manoeuvreren of (heel) traag rijden kan de A5 op louter de PTG teren. Verwacht geen mirakels of volwaardige elektrische kilometers, maar volgens Audi zou het systeem je elke 100 kilometer wel 0,38 liter diesel (TDI) of 0,74 liter benzine (S5) besparen.

Waarom er geen MHEV-versie is van de TFSI? Puur om de instapprijs van de A5 te kunnen drukken. Al is het slechts een kwestie van tijd voordat ook de basisbenzines zullen kunnen terugvallen op deze bijstand. Audi heeft al aangegeven dat het anders bijzonder moeilijk zal worden om met de TFSI’s aan de Euro 7-normen te voldoen. In de toekomst liggen er ook nog twee PHEV’s in het verschiet. Over deze versies laat Audi voorlopig bitter weinig los, behalve dat ze respectievelijk 300 en 367 pk sterk zullen zijn en op een batterijlading meer dan 100 kilometer moeten kunnen afleggen.

Audi Virtual Cockpit

Geheel in lijn met de huidige trend wordt het dashboard van de A5 gedomineerd door beeldschermen. De Audi Virtual Cockpit (het instrumentenpaneel) meet 11,9 inch, het centrale aanraakscherm is 14,5 inch groot. Wie dit niet genoeg vindt, kan optioneel een head-up display en een MMI Passenger Display toevoegen. Dit laatste is een 10,9 inch groot scherm voor de passagier waarop zowel de informatie van het centrale infotainmentsysteem als zelfgekozen content kan worden geprojecteerd.

Dit varieert van digitale games tot muziek en volledige series en films via geselecteerde streamingdiensten (zoals Disney+, YouTube en Amazon Prime, Audi biedt helaas geen Netflix aan). Deze overvloed aan displays zou mogelijk kunnen afleiden, vooral als je ze aanvult met het Dynamic Interaction Light. Dit is een lichtstrip net onder de voorruit die bepaalde acties (richtingaanwijzer, navigatiemelding, blindehoekwaarschuwing, ...) visueel ondersteunt.

Over visuele ondersteuning gesproken: Oledtechnologie maakt het mogelijk te spelen met de lichtsignatuur achteraan. Dit betekent concreet dat je kunt kiezen uit acht verschillende lay-outs, inclusief een dynamische variant die de achterlichten laat 'fonkelen'. Ook de dagrijlichten van de Matrix-koplampen bieden acht verschillende weergaves, hoewel deze iets minder spectaculair zijn. De Audi A5 en A5 Avant beloven een mix van geavanceerde technologie, verbeterde prestaties en een verhoogd comfortniveau, waarmee Audi zijn positie in het middenklassesegment wil versterken.

 

 

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten