De Audi R8 gaat al even mee, maar allerlei evoluties en andere upgrades houden de Duitse atleet opvallend fit en lekker lenig. Dat het onderstel en het aandrijfgeheel een getalenteerd geheel vormt, werd nog niet zo lang geleden in de verf gezet door de op dezelfde technische basis bouwende Lamborghini Huracan STO - kort voor Super Trofeo Omologata. Ingolstadt volgt een vergelijkbaar pad met de Audi R8 V10 GT RWD.
LEES OOK Test Lamborghini Huracan STO (2022)
Het is overigens niet de eerste keer dat de Audi R8 een GT-variant krijgt. In 2011 fungeerde de eerste generatie reeds als basis voor een exclusieve topversie waarmee Audi Sport de talrijke successen in de GT-racerij vierde. Net zoals toen gaat het om een tot 333 exemplaren beperkte reeks. Van die 333 zijn er 3 stuks voor de Belgische markt.
Afscheid van de V10
De Audi R8 V10 GT RWD wordt de laatste die aangedreven wordt door de atmosferische 5,2 liter-V10, hier goed voor een piekvermogen van 620 pk en een maximumkoppel van 570 Nm. Die power wordt enkel en alleen op de achterwielen gezet en dat via een verdere evolutie van de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling, die nog snellere schakeltijden belooft en dankzij een aangepast verhoudingen voor sterkere acceleraties zorgt.
Die specificaties vertalen zich in indrukwekkende prestaties. De Audi R8 V10 GT RWD sprint in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u en in 10,1 seconden van 0 naar 200 km/u, terwijl de topsnelheid 320 km/u bedraagt. Om weer tijdig tot stilstand te komen, rekent deze Audi R8 standaard op koolstofkeramische remmen. Die vullen de speciale tienspakers, 20-duimsvelgen die je kan uitrusten met Michelin Sport Cup 2-banden.
Torque Rear Drive Mode
Op zoek naar extra sensaties van de achterwielaangedreven aandrijflijn innoveert Audi Sport met de zogeheten Torque Rear Drive Mode, waarbij de tractiecontrole allerlei parameters interpreteert om de mate van slip te regelen. Het systeem werkt met zeven trappen, van stabiel en gecontroleerd tot dwars en agressief. Maar dus wel met een elektronisch veiligheidsnetje, want zo'n Audi R8 V10 GT RWD is en blijft een beest.
De Audi R8 V10 GT RWD krijgt een aantal gewichtsbesparende maatregelen, waardoor het gewicht met ongeveer 20 kg gedrukt wordt tot een 1.570 kilogram. Het specifieke Performance-onderstel van de Audi R8 V10 GT RWD kan je optioneel combineren met een verstelbare schroefset, zodat je de compressie en de rebound kan aanpassen aan je rijstijl en aan de karakteristieken van het circuit waarop je deze Audi R8 loslaat.
Prijs en leveringen
Het koetswerk van de Audi R8 V10 GT RWD combineert zwarte badges met een uit koolstofvezel vervaardigde Aero-kit, die bestaat uit in de windtunnel ontwikkelde add-ons zoals de splitter onder de neus, winglets op de voorbumper, een achtervleugel met zwanehals en noem maar op. De GT is enkel te verkrijgen als Audi R8 Coupé en komt in de laktinten Suzuka Gray, Tangorot Metallic en Daytona Grey Metallic. Het interieur combineert veel zwart met rode accenten, zoals gebruikt voor de veiligheidsgordels van de lichtgewicht sportstoelen. Dat had de eerste Audi R8 GT destijds ook.
De nieuwe, in een genummerde oplage van 333 stuks geproduceerde Audi R8 V10 GT RWD debuteert in de loop van 2023. De vanafprijs bedraagt 225.000 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!