De elektrische SUV combineert de buitenafmetingen van een X5 met de wielbasis van een X7 en heeft een design dat opvallend slanke lichtunits voor- en achteraan paart aan het controversiële smoelwerk van de 4 Reeks Coupé. Het genierde grille is eigenlijk een gigantisch paneel dat sensoren en camera's bundelt met radartechnologie, wat zich moet vertalen in autonome rijfunctionaliteiten. Hoewel het met frameloze deuren en geïntegreerde deurhendels getooide ontwerp nogal lomp oogt, kan de elektrische BMW iX een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25 voorleggen. Ook de speciale Air Performance-velgen dienen de aerodynamica.
Gepikt van Mercedes?
Het futuristische interieur krijgt een zwevend en licht gebogen dashboard dat twee displays - eentje van 12,3 en eentje van 14,9 inch - en een heleboel infotainmentfuncties combineert. Let ook op het hexagonaal vormgegeven stuur, op de Mercedes-achtige verstelling van de elektrische stoelen en op de elegante middenconsole, die als een houten eiland tussen de voorzetels lijkt te drijven. De elektrische BMW iX gebruikt duurzame materialen waar het kan. Het panoramische dak kan je elektromechanisch verduisteren.
Meer dan 600 kilometer
De aandrijflijn van de BMW iX combineert twee elektromotoren met een gecombineerd vermogen van (meer dan) 500 pk met een accupakket van (meer dan) 100 kWh, wat zich zou vertalen in een rijbereik van (meer dan) 600 kilometer. De elektro-SUV heeft een laadvermogen van 200 kW, verbruikt (minder dan) 21 kWh per 100 kilometer en sprint in (minder dan) 5 seconden van 0 naar 100 km/u. De elektrische SUV bouwt op een aluminium spacefrace met een Carbon Core. BMW iX wordt geproduceerd in het Duitse Dingolfing en de Belgische commercialisatie staat gepland voor het einde van 2021.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!